פרופ' עמירה ערן

עמוד:12

12 � לזכר המתרגמ פזרנות , ופזרנות כילוּת ; לעתים תכופות אנו נחושים מתוך חולשה , ונועזים מתוך ביישנות ) אמרה 11 ( . הרמב " ם עיגן את ההתנהגות המוסרית במופתיות אמונתו של התלמיד החכם . הוא הנחה אותו לפעול לפי מודל מוסרי נוקשה בכל אורחותיו : כשם שהחכם ניכר בחוכמתו ובדעותיו , והוא מובדל בהן משאר העם - כך צריך שיהיה ניכר במעשיו , במאכלו ובמשקהו ובבעילתו ובעשיית צרכיו ובדיבורו ובהילוכו ובמלבושו ובכלכול דבריו ובמשאו ובמתנו : ויהיו כל המעשים האלו , נאים ומתוקנים ביותר ) שם , פרק ה , הלכה א ( . שעה שהרמב " ם תבע כאמור מהחכם להתבדל מן ההמונים באנינותו , הטעים לה-רושפוקו את חוסר הכנוּת במעשיו של המנהיג , המחזר אחר אהדת ההמונים ונוטש את תפקידו החינוכי : חמלת הנסיכים אינה , לעתים תכופות , אלא מדיניות בשביל לזכות בחיבת ההמונים ) אמרה 16 ( . חרף ההבדל הנחרץ בין שני ההוגים , אין לי ספק שיוסי אסודרי , שהכיר היטב את תורת הרמב " ם , הלך בעקבותיו כשביקש להמחיש את האוניברסליות והרלבנטיות של ההנחיות המוסריות בהגיגיו של לה-רושפוקו . זאת ועוד , מלאכת התרגום חושפת את ביטחונו של יוסי ביעילותו של הסדר הלשוני . הכנת המילון שבסוף הספר והמאמץ ליצור עקיבוּת לקסיקלית מעידים על הנחת יסוד הפועלת בשמה של בהירות לשונית חד-ערכית , שבתשתיתה יצוקה תבונת המהנדס שביוסי . בתמונת עולמו של הרמב " ם מתואר האל כיישות שכלית עליונה , שמחשבותיה וחוכמתה האינסופית מוקרנות ממנה בלי הפסק . האדם האידיאלי משורטט כאיש בעל כישרון שכלי מעולה המאפשר לו להתחבר לאותות אלוהיים אלה ולקלוט אותם . היום היינו מדמים את פעולתו לאנטנה המכווננת לקריאתם של סיגנלים אלקטרו-מגנטיים . דומתני שהביוגרפיה של יוסי כאיש המודיעין האלקטרוני הניחה לו להזדהות ביתר קלות עם דימוי השכליות כתדר התקשורת של האל

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר