|
עמוד:12
פרקי ברכות – מרבדי משנה 12 לרעיונות ולערכים המוצפנים בין השיטין של המשנה, רעיונות העומדים ביסודן של ההלכות והאגדות המוצגות בה . השימוש בכלי ניתוח ספרותיים מוביל לתכונה השנייה שמבדילה את הספר הזה מאופיין במגמתמספרי הפירוש המקובלים . מלבד השימוש בכלים ספרותיים, ספר זה משמעיים, - חשיבה 'ספרותית' . ספרי פרשנות מטבעם חותרים להסברים החלטיים וחד ומשתדלים להימנע מאמירות כגון 'צריך עיון' . ספר זה, לעומת זאת, תר אחר רמיזות אסוציאטיביות, שהן מטבען מסמנות כיווני חשיבה וקווי מתאר לרעיונות - ספרותיות משמעיים . ספר פרשנות על פי - מובילות להסברים החלטיים וחדגדולים ועמוקים, ואינן רוב הינו מורה דרך המכיר היטב את היעד ואת המסלול המוביל אליו, ואילו ספר זה נכתב מנקודת מבט של סייר המשתף את קוראיו במאמצי הניווט והמיפוי שלו . כדי לסייע גענו בדיונים שבספר,לקורא להמשיך את הסיור והגישוש מעבר לנקודות שאליהן ה הלכנו בדרכה של מורתנו הדגולה נחמה ליבוביץ וצירפנו בסוף כל פרק מספר שאלות לעיון נוסף . השאלות נועדו להוביל את הקורא לעיון מעמיק יותר, הן בסוגיות הטקסטואליות הכרוכות בהבנת עריכת המשנה, הן בהשלכותיהן הרעיוניות והרוחניות של ת של מסכת ברכות . יחידותיה הספרותיו מלבד הרצון להאיר על חיבור המשנה במסכת ברכות מזוויות חדשות ולפתוח אותה לעיון ולדיון, יש לספר זה גם מגמה אסתטית . היכולת לראות באמירות הפרטניות של מסכת ברכות מכלול, שבו הפרטים עומדים ברשת ענפה של קישורים זה לזה, פותחת את י מיוחד . בתפיסת חז"ל, כמו בתפיסת הרמב"ם ורבים מחכמי ימיהלימוד לחוויה של יופ הביניים, היופי הטמון באיחוד הרמוני בין פרטים מרובים מלווה את הלימוד האינטלקטואלי ומוסיף לו עומק חווייתי ורוחני . בשל כך ספר זה אינו מציב 'פירוש' למסכת ברכות, אלא מציע סיורים מודרכים נת מסכת ברכות . יהי רצון שיגל ה' את עינינו ונביט נפלאותבעולמה המרתק של מש בתורתו .
|
|