הקדמה

עמוד:8

לעצמה כוויות וחתכה את איבריה השונים באמצעות סכיני גילוח ; מרינה אברמוביץ' ( Abramovic´ ) פצעה את גופה, העמידה אותו כאובייקט לפגיעות שונות והכניסה את 3 כריס ברדן ( Burden ) העמיד אתעצמה למבחני סיבולת גופנית עד אפיסת כוחות ; עצמו כמטרה לירי בכדור חי שפגע בזרועו, נעל את עצמו בלוקר במשך חמש יממות והעמיד את עצמו בסכנת התחשמלות למוות ; סטלארק ( Stelarc ) תלה את עצמו באוויר באמצעות אנקולים שהחדיר לעורו, תפר את שפתיו ועפעפיו והחדיר מצלמות לאיבריו הפנימיים ; בוב פלנגן ( Flanagan ) הציג אקטים סאדו – מזוכיסטיים אופייניים ( יחד עם שרי רוז [ Rose ] שותפתו לחיים והדומינטריקס שלו ) ומִסמר את שק האשכים שלו ללוח עץ ; גם האמן הרוסי פטר פבלנסקי ( Pavlensky ) עשה כך לאחרונה ומִסמר את שק האשכים שלו למרצפות הכיכר האדומה במוסקבה ; אורלן ( Orlan ) עברה סדרת ניתוחים פלסטיים, באלחוש מקומי בלבד, במטרה להפוך את תווי פניה לתרכובת הבנויה מחלקי פרצופים של דימויי הנשיות המיתולוגיים בתולדות האמנות המערבית, מוונוס של בוטיצ'לי ועד מונה ליזה של לאונרדו דה וינצ'י ; Franko B ( Bוקנרפ ) מגיר מוורידיו כמויות גדולות של דם ונותן את גופו להתעללויות שונות, כמו בעיטות וסטירות ; רון את'י ( Athey ) חותך ופוצע את בשרו, מחדיר מחטים ארוכות לעורו ולקרקפתו וקעקע שטחים נרחבים מגופו ; וטניה ברוגרה ( Bruguera ) כיוונה אל ראשה אקדח טעון בכדור אחד . "למה הם עושים את זה לעצמם ? " היא השאלה שחוזרת ומופיעה בהקשרן של הפגיעות העצמיות במיצגי הגוף הרדיקליים . מניסיוני, שאלה זו נשאלת לעתים קרובות גם בסופם של שיעורים או הרצאות שנעשה בהם מאמץ לנמק ולהצדיק את הפעולות האלה . השאלה הזו היא אולי החידה העיקרית שטמונה בפרקטיקת הפגיעה העצמית בגוף כמעשה של אמנות והיא בין הסיבות המרכזיות שהביאו אותי לעסוק בנושא זה . בהמשך אפנה לפרשנויות שונות ואציע תשובות ברבדים שונים לשאלה "למה הם עושים את זה לעצמם ? ", אך נדמה לי שיש להכיר בכך שגם אחרי הנימוקים, ההסברים, הרציונליזציות, עדיין השאלה חוזרת ועולה לנוכח המראה או המחשבה הקשים לעיכול של אדם הפוגע בעצמו חמורות . מה שאי אפשר לעכל נשאר כמטרד שאינו מתיישב עם סדרים נורמטיביים, נותר בעינו כחריגה מסדרים אלו . אבל החריגה הזו בדיוק, כפי שאראה בהמשך, היעדר האינטגרטיביות העקרוני של פעולות הפגיעה העצמית, חוסר הנכונות שלהן להיטמע, הוואקום שהן יוצרות, מגלמים את הסיכוי של אמנות הגוף הרדיקלית להשפיע . הדרך שבה פועלים עלינו מיצגי הגוף הרדיקליים 3 העמדת הגוף במבחני סיבולת באמנות גוף רדיקלית היא ציר נוסף של הפעלת אלימות, שאינה באה לידי ביטוי בחדירת העור או בפגיעה בו אלא בבפעילות גופנית בתנאים קשים ו / או במשטור קיצוני של הגוף . 8

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר