מבוא

עמוד:11

מבוא | 11 היום – יותר מאי - פעם בעבר החינוך למדעים הוא מרכיב מרכזי בחינוך האדם המודרני לפתיחוּת ולצניעוּת כלפי העולם הסובב אותו . הכרת ״כללי המשחק״ הפועלים ביקום וחיפוש דרכים שבהן יכול האדם להשתלב ביקום ולהשפיע על הסובב אותו, תוך הערכה למעשה הבריאה והתחשבות בעולם הטבע – אלו הם חלק מהערכים החשובים ביותר שניתן להעניק לאדם תוך כדי חינוך למדעים . הכרת הטבע וחוקיו היא הבסיס המשותף ההכרחי לכל התרבויות האנושיות : לא בכדי פותח ספר הספרים בקביעה הזו : ״בראשית ברא אלֺ הים את השמים ואת הארץ״ . ללמדך שקודם כול וראש לכול המקצועות - חובה עלינו לספר בסיפור הטבע ולחוקרו ! אפלטון ( 427 - 347 לפני הספירה, אתוּנה, יוון ) ייסד בשנת 388 לפני הספירה אקדמיה לפילוסופיה ולמדע באתוּנה, וחרט על שער הכניסה את האזהרה : ״לא יתקבל כאן מי שלא חונך בגיאומטריה״ . ΩΤΙΣΙΕ ΣΙΕΔΗΜ ΣΟΤΗРΤΕΜΩΕГΑ משמעות הכרזתו זו של אפלטון לימינו אנו היא זו : אין זכות קיום לחינוך המתעלם מחוקי המתמטיקה והלוגיקה ומעקרונות מדעי הטבע האמפיריים . גלילאו גליליי ( 1564 - 1642 ) כתב : ״הפילוסופיה כתובה בספר הגדול המונח תמיד לנגד עינינו - כוונתי ליקום - אך לא נוכל להבינו בלתי אם נלמד ראשית את הלשון ונתפוס את הסמלים שבהם הוא כתוב . ספר זה כתוב בלשון מתמטית . ״ גלילאו ראה את שליחוּתוֹשל המדען בכך שיצליח להביא את המדע אל כיכר השוק . כלומר, עליו לדאוג לכך שיצירות המדע יימצאו בהישג ידם וביכולת תפיסתם של בני אדם מן השורה . ברוח מורשתם של ״ענקי הדעת״ הללו סוברים רבים כיום, ואנו בתוכם, כי החינוך למדעים הוא אבן הפינה לבניית תפיסת עולמו של כל אדם . חינוך למדעים בדרך נכונה מְפַתֵּחַהתבוננות, חשיבה עצמאית, גישה ביקורתית ויכולת ניתוח . היום, יותר מתמיד, חשוב לדאוג לכך שהלומדים יצוידו בכל הכלים הדרושים על מנת לגשת בביטחון לחקירה מדעית יצירתית, תוך התלהבות וחדווה שבגילוי עולם הטבע . להלן מוצעים שלושה טעמים לדרך הלמידה לחקר מעמיק במדעים באמצעות פרויקטים יצירתיים : א . כדי לשׂרוד בים המידע : לא לטבוע ולנווט לכיוון הרצוי ! הלומדים היום צומחים לתוך עולם מדעי - טכנולוגי מורכב יותר מאי פעם בעבר . משום כך חשוב מאוד כי יוּשׂם דגש על הקניית כלים ללימוּד ולחקר

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר