|
עמוד:12
12 מהפכנית יהודייה שחברה לתנועה הציונית . ברם עדה, כחברותיה החלוצות שהקדימו ועלו, או כנשים בעלות מודעות ציונית שלא נמנו עם המחנה הפועלי, לא קיבלה מציאות זו וחתרה לשנותה . השער השני מאגד את הפרקים השלישי, הרביעי, החמישי והשישי, העוסקים במאבקיה לחירות אישית, לשוויון נשים במרחב הפוליטי האזרחי ובמחנה הפועלי, בהישגיה ובקשייה . הפרק השלישי מאיר את דרכה בזירת הפועלות ביהודה במוצאי מלחמת העולם הראשונה ואת חלקה במאבק המקומי לשווי זכויות לנשים . הפרק הרביעי עוסק בפעילותה הסופרז׳יסטית – התפתחות המאבק לשוויון זכויות לנשים במישור הארצי . כבר בשלב מוקדם זה בדרכה הציבורית ניכרו עצמאותה ואומץ לבה . אף על פי שהייתה חברת ההנהגה של מפלגת הפועלים, הפועל הצעיר, ראתה באחווה הנשית אמצעי חיוני להשגת מטרות חברתיות . בחירה זו מלמדת על הקדמת העיקרון המגדרי לעקרונות אחרים . נחישות אפיינה גם את מאבקה להקמת תנועת פועלות במסגרת הסתדרות העובדים הכללית, והיא נושא הפרק החמישי . הפרק השישי עומד על דרכה ׳להפוך את העולם׳ ולתקנו בהתאם לערכים שבהם האמינה . לוז השער השלישי הוא פעילותה בתנועת הפועלות ולמען הפועלות במרחב הפוליטי, בעולם התעסוקה ובזירת ההנצחה והזיכרון . הפרק השביעי מתמקד במעלות ובמורדות של פעילותה בתנועת הפועלות, בין שאחזה בהגה ומָשלה ללא מְצרים, ובין שהכריזה חזור והכרז על התפטרות מהנהגתה . ממכלול עשייתה פורצת הדרך, איזה מעשה יזכה בתואר ׳שיא עשייתה׳ ? קרוב לוודאי שעדה הייתה מזכה את עיינות בתואר זה ; על נפתולי הקמת משק הפועלות הגדול עומד הפרק השמיני . מרגע שעמד ׳הבית על הגבעה׳ על תלו, היה לה לבית נפשי ופיזי . השינויים שידעה עיינות במרוצת השנים מתוארים בפרק השמיני . אף כי לא כולם צלחו, מלמדים השינויים שיזמה גיבורת הספר על תבונת המעשה שלה ועל רוחב ראייתה . את רוחה המסוכסכת בין רעיון להגשמה סכה בכתיבה . על החידוש שבכתיבתה, על מאפייניה ועל תפוצתה מלמד הפרק התשיעי, המאיר אף את פעילותה להנצחת נשים . פעילות זו הייתה לדידה עשייה פוליטית לכל דבר ועניין, שמטרתה להוכיח שגם לנשים היסטוריה הראויה להיכלל בזיכרון הציבורי . גם בזירה זו הפגינה תובנות פמיניסטיות עמוקות, הזוכות כיום לאישוש בספרות הפמיניסטית לסוגיה . אולם לעצמאותה ולנחישותה להפוך את העולם ׳שיהיה בסדר׳, כלשונה, היו מחירים אישיים . השער הרביעי מלמד על פעילותה רבת-הנפתולים, הסכסוכים והמהמורות בזירה הפועלית והציונית . הפרק העשירי מצביע על שינויים בפעילותה,
|
|