תקציר

עמוד:15

15 4 ) ( כריית מידע ( כר"מ ) ואיסוף מודיעין גלוי ( . ) OSINT יש להסדיר את המותר והאסור בדין בכל מה שקשור להצלבת מאגרי נתונים שונים, לשימושים השונים שניתן לעשות בתוצרים של עיבודים סטטיסטיים ושל מידת המיכון והיעדר ההתערבות האנושית בתהליך . באשר לפרקטיקות של מודיעין גלוי ( אוסינט ) ברשתות חברתיות — יש להגדיר את סמכותן של הרשויות לפעול בזירה זו ולהגביל פרקטיקות איסוף שאינן פסיביות לחלוטין ( כמו שימוש בפרופילים פיקטיביים על מנת להשיג גישה למידע שאינו פומבי לגמרי ) . ( ) 5 השגת מידע מספקי פלטפורמות תקשורת גלובליות . יש להסדיר בדין את הנהלים להשגת מידע מספקי פלטפורמות תקשורת מקוונים, דוגמת פייסבוק וגוגל, ולהכפיפן לתכליות צרות של פשע חמור ושל ביטחון לאומי, לפי מבחן של ודאות קרובה, ולביקורת שיפוטית . ( ) 6 יירוט נתוני תקשורת . בדומה לאיסור הכללי על האזנת סתר, יש להחיל איסור כללי על יירוט פעיל של נתוני תקשורת ( שלא כמו השגתם דרך חוק נתוני תקשורת או לפי הכללים מכוח חוק השב"כ ) ולהסדיר את המקרים שבהם יירוט כאמור יוּתר, בדומה למתווה של חוק האזנת סתר . 2 . הגברת השקיפות ( ) 1 יש להסיר את מעטה החשאיות מעל הכללים המסדירים את הדרכים ששירות הביטחון הכללי משיג נתוני תקשורת מספקי התקשורת ולפרסם בציבור הרחב את הדיווחים השנתיים על השימוש בהם וכן לדיווחים השנתיים על היקף השימוש של השב"כ בסמכויותיו לפי חוק האזנת סתר . 3 . הרחבת הביקורת השיפוטית על פרקטיקות של מעקב מקוון ( ) 1 יש להרחיב את היקף הביקורת השיפוטית על מעקב מדינה מקוון גם להאזנות סתר שמבצעים שירות הביטחון הכללי ואמ"ן לתכליות ביטחוניות, ולכל בקשה של נתוני תקשורת, בכלל זה בקשות דחופות . ( ) 2 יש לחזק את מנגנון הביקורת השיפוטית הקיים . ניתן להבנות את שיקול הדעת השיפוטי במתן צווים באמצעות הוראות לבחינת חלופות שפגיעתן תקציר

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר