הקדמה

מתוך:  > ניהול כיתה > הקדמה

עמוד:6

| 6 ניהול כיתה 2011 . ) & Landler - Pardo, בבתי הספר ממעטים להתייחס להיבטיו השונים, ובמוסדות אקדמיים בארץ ובעולם ממעטים לחקור את ההיבטים האלה ( Jones, . ) 2006 ועוד תופעה מתמיהה : מעט מאמרים וספרים נכתבו בישראל על ניהול כיתה . סביר להניח שמעשה ההוראה הוא מורכב, ולא קל לבודד את מלאכת ניהול הכיתה מהקשרה הכללי, אבל את החסר היה נחוץ למלא . בשנת 2009 התכנסנו במכון מופ"ת, קבוצה של עשרה אנשי חינוך – רובם מרצים במכללות לחינוך . ביקשנו לקדם את תחום ניהול הכיתה ולהקנות לו מקום ראוי בהכשרת המורים . את הקמת הקבוצה יזם אליעזר יריב, והוא גם היה זה שריכז והנחה את פעילותה . המפגשים ההתנדבותיים של צוות החשיבה התקיימו מדי חודשיים במכון, ועסקנו בהם בשאלה כיצד להגביר את המודעות לתחום ניהול הכיתה . תחילה ערכנו יום עיון שכותרתו הייתה ״עושים סדר : על רגשות וכלים בניהול כיתה״ ( 28 בנובמבר 2011 ) . כמו כן ערכנו תכנית השתלמות ניסויית בבית ספר שניהלה אחת מחברות הצוות . לאחר שלב הפיתוח הופעלה התכנית במרכזי הכשרה נוספים . בהדרגה התעורר הצורך להכין תשתית עיונית שתאפשר למורים ולסטודנטים בכל הארץ ללמוד ממנה . וכך, במשך שלוש שנים בנינו תשתית לפרקי הספר . בכתיבת הספר שאפנו להציג מגוון של שיטות הוראה ושל דרכים לניהול שיעור . לצד גישות שכיחות של הוראה באמצעות הרצאה, תרגול, שינון ומבחנים, הצגנו גם שיטות חינוכיות פרוגרסיביות – פתוחות, הומניסטיות, דמוקרטיות – כאלה המבוססות על למידה פעילה ( דקל, 2010 ) . לצד פרק על תרומת המחשוב לניהול הכיתה, עסקנו גם בלמידה קבוצתית, בלמידת עמיתים, בלמידה באמצעות פרויקטים ובעוד שיטות חדשניות המתפתחות לאחרונה . הכתיבה הייתה מלוּוה בלבטים : ניהול כיתה הוא מלאכה מורכבת, רבת-פנים, שלא תמיד קל לתחום את הנושאים הנכללים בה וליישב את הסתירות בהשקפות העולם השונות העומדות ביסודה . איננו יודעים להיכן מועדות פניה של מערכת החינוך . האם בשנים הקרובות ישנו בתי הספר שלנו את פניהם ונצטרך לכתוב מהדורה חדשה ומעודכנת, או שמא יישאר המעשה החינוכי ״מייאש בשגרתיותו למרות הרטוריקה החינוכית המדהימה בעושרה״, כהגדרתו של צבי לם ( ,2002 עמ׳ ט' ) ? ניסינו להתבונן במעשה ההוראה מכיוונים מגוונים וכך להכיל את כל ההיבטים האלה . הספר הזה משלב שתי סוגות, זו של ספרי עיון וזו של ספרי הדרכה . בחרנו להציג תשתית רחבה של תאוריות ושל ידע מבוסס מחקר . המקורות שסקרנו עוסקים בתהליכים החברתיים והפדגוגיים המתחוללים בכיתה, מסבירים את

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר