פתח דבר

עמוד:12

ידידותית בהגדרה , שכן עליה להקפיד על רמת השיח , יותר מאשר על הנגשתו . אף על פי כן , סגנונו של הספר נע בין נוקדנות אקדמיות המצדיקה את כתיבתו , לבין התשוקה להתחבב על הקהל המצדיקה את קריאתו . הרמב " ם תופס את הלמידה ואת השגת האמת כאמצעי לשכלול שכלי , שהוא התנאי לקרבת אלוהים . בספר זה פסעתי בדרכו החינוכית של הרמב " ם , כפי שהיא מצטיירת מן האיגרת לתלמיד האהוב , ודנתי בסוגיות החינוכיות העולות ממנה : הנהרת הסדר היוצר משמעות והתעלמות מפרטים מקריים ; הכללה המבוססת על הפשטה והדגשת הקשרים הלוגיים - סיבתיים הקבועים שבין המשתנים ; התקדמות הדרגתית ; הסתייגות משינוי רדיקלי ויצירת מטרות ביניים , התואמות את יכולת ההבנה של התלמיד ; תיעול התשוקה הגופנית הארוטית לתשוקה רוחנית לידע והבנת תפקידיה של שפה העומדת במבחן הוודאות . ביקשתי להראות שהשפה השכלית , הדבור בלשון ימי הביניים , היא לוז תפיסת האמונה של הרמב " ם . הדיבור הלוגי מגדיר את מהות האמונה , את טבע הקשר עם האל , את משמעות חייו של אדם , את אופי ההשגחה האלוהית ואת המסר הנבואי . אלו יחד יוצרים גישה התובעת מחסידיה ביקורת שכלית מתמדת , שאני מעריכה כגישה המיטבית ללמידה . כדי לבצר את המסר של ספר זה על גישתו החינוכית של הרמב " ם , ניסיתי שלא להלאות את הקורא בפרטים שיטתיים יותר מאלו ההכרחיים . את דרכו של הספר לביאור השקפתו החינוכית של הרמב " ם פילס ספרו החשוב והחלוצי של דב רפל על הרמב " ם כמחנך , אשר הראה כיצד שיקולים חינוכיים משולבים בפסיקתו של הרמב " ם . התייחסתי לספרו ולתיאוריות יסוד נוספות בהגותו של הרמב " ם רק בהיבט שהם נגעו בחיבורי . הנושאים הבולטים אשר כבר טופלו היטב על ידי חוקרים רבים ומנוסים הם אלו הדנים בתוארי האל , בפירוש של כתבי הקודש ומשלי חז " ל , בהכפפת המוסר לעליונות השכלית ובתפיסת המנהיגות . סוד גלוי הוא שהשקפתו החינוכית של הרמב " ם על הפצת ידע מופשט ועמוק היא אליטיסטית . הוא פונה אל תודעתו של תלמיד 3 רפל , הרמב " ם , בעיקר בעמ ’ . 64 - 35

מכון מופ"ת

רכס : פרוייקטים חינוכיים

המרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון, האוניברסיטה העברית בירושלים ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר