|
עמוד:13
פנימה . אנו חשים שהזמן בשל להענקת כלים נחוצים לנזקקים לשירותיו של הידע האנושי , לעשות בו שימוש חופשי בשוק המחשבה ובשוק הרעיונות , ותוך כדי כך גם לדרבן את החוקרים בשדה החינוך לשוב ולמקד את השיח החינוכי בשאלות מהותיות לחברה הדמוקרטית . כדי להשיג מטרה זו אנו עורכים את הסדרה כך שתישא הן את הפוטנציאל לעורר מחדש את השאלות המהותיות לשיח החינוכי והן אופי שיאפשר לכל פרח הוראה , לכל מורה ואיש חינוך , כמו גם להורים ולאנשים החפצים בשינוי חברתי , לעשות בה שימוש . מסיבה זו אנו עורכים אותה כך שתתאים לקהלים שונים . אנו מכוונים לשפה פשוטה , להצגת הרעיונות העומדים בבסיס התיאוריות מראשיתם ולדיונים מעמיקים יותר , המבוססים על ההסבר הפשוט המובא בהתחלה . סדרה זו היא סדרת מבוא . מתורתו של כל הוגה המוצג בה נביא רעיונות מרכזיים , אך לא את כל ההגות . כל אחד מן ההוגים וההוגות שנציג כאן כתב ספרים רבים ומאמרים רבים , רבים מכדי שנוכל להקיף במסגרת זו . במסגרת זו נביא סוגיות מרכזיות שיש באפשרותן להאיר על היחס של הקורא והקוראת אל המציאות בה הם חיים , ואשר הטיפול בהן מתלכד לכלל אמירה ברורה וקוהרנטית , חוצה גבולות וזמנים , כמו גם תחומי ידע , אודות המעשה החינוכי . ההצבעה על התובנות המשותפות של פילוסופים , פסיכולוגים ואנשי חינוך בזמנים שונים ובמקומות שונים בעולם בנוגע לדרכים לגידולו של אדם היא תרומתנו לשיח האקדמי בשדה החינוך . אנו מתחייבים לכך שהדברים שנביא כאן אינם סותרים רבדים אחרים בעבודותיהם של ההוגים , או לפחות למאמץ עילאי להגיע למצב זה . כוונתנו אינה ' לשפוך חומרים ' אל מוחם של הקוראים ולא להציף אותם בפרטים ביבליוגרפיים אלא לפתוח בפניהם דרכים למחשבה , באמצעות היכרות עם טקסטים קנוניים שעיצבו את תפיסות החינוך במאה ה 20 ובמאה ה . 21 עם סיום הקריאה בספרינו לא תוכל הקוראת , ולא יוכל הקורא , לנפנף בבקיאות יוצאת דופן בכתביו של הוגה זה או אחר , אך אנו מקווים שהם יוכלו לרכוש עמדות חדשות ותובנות חדשות בנוגע לאופן הנכון לגדל ילדים ולגדל את עצמם . יחד עם זאת , אנו מציגים בפני הקוראים מבואות שונים לרעיונות שעיצבו את התקופה המודרנית והפוסטמודרנית , ואבני דרך שיקלו על הקוראים והקוראות ללכת בדרכיהן / ם בכוחות עצמן / ם .
|
|