2. תפיסת יסוד, עקרונות ושיקולים

עמוד:10

א . חוק הכנסת מעמדם של השדלנים מוסדר בפרק י " ב לחוק הכנסת , סעיפים . 71 - 65 סעיף 65 לחוק מגדיר שדלן " מי שדרך עיסוק או בתמורה למען לקוח , נוקט פעולות לשכנוע חבר הכנסת בקשר להצעות חוק ולחקיקת משנה בכנסת או בוועדותיה , להחלטות הכנסת וועדותיה ולמינוי או לבחירה של אדם לתפקיד על ידי הכנסת או על ידי גוף שנציג הכנסת חבר בו " . הסעיף מוציא מתחום ההגדרה את מי שנוקט פעילות מסוג זה בשביל מעבידו ( כלומר , שדלן פנים – ארגוני (; in house — מי שנוקט פעילות מסוג זה במסגרת תפקידו על פי חוק בשירות המדינה , ברשות מקומית או בתאגיד שהוקם בחוק ; ומי שמייצג נושא משרה או ממלא תפקיד בהליך מעין – שיפוטי מול הכנסת או אחת מוועדותיה . סעיף 66 לחוק קובע כי " לא יפעל אדם כשדלן בכנסת אלא בהיתר מאת הוועדה " . הוועדה מוגדרת בחוק כוועדה שיש בה שלושה חברים והיא מורכבת מיו " ר הכנסת , שעומד בראשה , ושניים מסגניו — אחד מסיעות הקואליציה ואחד מסיעות האופוזיציה — שנבחרו בידי נשיאות הכנסת ( המורכבת מיו " ר הכנסת וכל סגניו ) . סעיף 66 לחוק קובע כי על מנת לקבל היתר ולהירשם כשדלן על המבקש למסור לוועדה את פרטיו האישיים ; את פרטי התאגיד שהוא מועסק בו , . 3 הדין הקיים שיפורטו להלן עומדות במבחן זה . כפי שצוין לעיל , הסדרת השדלנות נועדה למנוע השפעות פוטנציאליות שליליות על הליכי החקיקה בכנסת וקבלת ההחלטות במינהל הציבורי . תכלית זו היא תכלית ראויה , והיא הולמת את ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית . כמו כן , כפי שיוסבר להלן בפירוט , אנו סבורים שכל אחת מהמגבלות שאנו מציעים להטיל על השדלנים מהווה פתרון מידתי המאזן באופן הולם בין הפגיעה בעיסוקם של השדלנים לבין הצורך לשמור על התקינות של פעילות החקיקה וקבלת ההחלטות במינהל הציבורי ועל אמון הציבור בהן .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר