תקצירי המאמרים

עמוד:10

הממרה מבססת לכאורה תפיסת סמכות חזקה המחייבת ציות מוחלט להוראות הסמכות ההלכתית המרכזית וענישה חריפה כלפי כל אדם המעז להמרות את ציווייה . משנת הוריות , לעומת זאת , מבנה סיטואציה שבה הוראת בית הדין הגדול נתפסת כהוראת טעות הסותרת את דיני התורה . במצב כזה , על פי משנת הוריות , חכם המודע לטעותו של בית הדין אינו חייב בחובת הציות , ולא זו בלבד אלא שציות מצדו נתפס כחטא דתי המחייב כפרה . מחקרים קודמים עסקו בשאלת הסתירה בין שני המרחבים ההלכתיים הללו והציעו פתרונות שונים . מאמר זה מציג סקירה וניתוח ביקורתי של הפתרונות שהוצעו במחקר עד כה ולצדם מציע דרך חדשה מבחינה מתודולוגית לניתוח של שאלה זו . עיקרה של דרך זו קשור בניסיון לנתח את המהלכים הפרשניים היסודיים שהובילו לגיבושם החז " לי של כל אחד מגופי הלכה אלו . המאמר מצביע גם על כיוון חדש בהסבר היחס בין שתי הפרשות . פרשנות חדשה זו מבוססת בחלקה על השיח התורת משפטי המודרני בשאלת חובת הציות . בשיח זה ישנה הבחנה בסיסית בין שתי עילות מרכזיות המבקשות להצדיק מבחינה מוסרית אקט של סרבנות לחוק — סרבנות המצפון מחד גיסא והמרי האזרחי מאידך גיסא . בכוחה של הבחנה יסודית זו להנהיר גם את המתח הבסיסי שבו עוסק המאמר כולו — המתח בין פרשת הזקן הממרה לבין משנת הוריות . טיעון מוסרי נגד סמכות מוחלטת של התורה דן ברא "ז התורה מכילה ציוויים שאינם מוסריים . לכן אין לקיים את ציווייה באופן עיוור . המאמר מנסח בפירוט את הטיעון הפשוט הזה ומגן עליו מפני תגובות צפויות . החלק הראשון עוסק באפיון העמדה העומדת לביקורת ובהבחנה בינה לבין עמדות קרובות אחרות ; העמדה העומדת לביקורת היא זו המתייחסת לתורה כאל סמכות מוחלטת , ולפיה אם התורה מצווה לעשות דבר מסוים , כך יש לעשות , ושיקולים אחרים — בכללם שיקולים מוסריים — בטלים לעומת ציווי התורה . עמדה זו שונה מכל עמדה הרואה בציווי התורה שיקול כלשהו בין שיקולים אחרים לפעולה או מקור השראה בלבד . החלק השני של המאמר מביא דוגמאות לנורמות לא מוסריות בתורה . החלק השלישי מונה סוגי טעמים שבגינם עשוי אדם לקבל סמכות באופן כללי . מטעמים אלו נגזרות הסיבות שבעטיין הוא עשוי להתייחס אל התורה כאל סמכות . החלק הרביעי טוען שבשקלול הכולל , לנוכח הימצאותן של נורמות לא מוסריות בתורה , לא סביר להתייחס אליה כאל סמכות מוחלטת . בפרט נטען שכאשר התורה מצווה על נורמה שנראית לנו לא מוסרית , אין להישמע להוראותיה .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר