הקדמה

עמוד:11

של מנחם דורמן , נסים קלדרון , נורית בוכוויץ ודן מירון , כמעט ולא נחקרו בביקורת . לעומת זאת על ' הטור השביעי ' נכתב רבות , בצורה ההופכת אותו למעשה לאחד מגופי השירה הנחקרים , המבוארים והמבוקרים ביותר בתולדות השירה העברית בארץ . הקורפוס כולו כמעט ולא נחקר ככזה , ולמעשה העבודות היחידות כמעט שמתייחסות באופן הטבעי והאינטואיטיבי ביותר ל ' סקיצות ' , ' רגעים ' ול ' הטור השביעי ' כקורפוס אחד של שירה עיתונאית ציבורית הן מאמריהם של מירון ' תחילתו של נתן אלתרמן כמשורר הציבור והעיתון ' ושל הלל ברזל ' שירי העת והעיתון ' , וכן ספרו של מרדכי נאור הטור השמיני : מסע היסטורי בעקבות הטורים האקטואליים של נתן אלתרמן , ספר הכולל הארות היסטוריות של רבים משירי הקורפוס — כולל שירי ' רגעים' — הנסקרים לפי גושים המסודרים באופן כרונולוגי . כאמור זכו שירי ' הטור השביעי ' להתייחסויות רבות , המצטרפות למערך מחקרי מורכב ורב ערך שבו פועלים , לצד חוקרי אלתרמן הבולטים והפוריים ביותר — דן מירון , דן לאור וזיוה שמיר — חוקרים רבים נוספים הבאים מתחומים מגוונים . מלבד ספרו של נאור ( שכאמור עוסק גם ב ' רגעים ' ) , סיפק הקורפוס מצע לספר נוסף , הוא ספרו של הפרקליט הצבאי לשעבר מנחם פינקלשטיין העוסק בסוגיות מוסריות ומשפטיות הנוגעות לפעולות צה "ל כפי שהן משתברות בשירי ' הטור השביעי ' . שאר הטקסטים הם מאמרים ( או פרקים בספרים ) . חלק מהמאמרים דנים בשיר אחד או שניים , כמו למשל 5 דורמן , . 1991 6 קלדרון , . 1989 7 בוכוויץ , . 2002 8 מירון , , 2001 עמ ' . 598 - 545 בפרק זה של ספרו — השיחה השתים עשרה והאחרונה — דן מירון בדרכו של אלתרמן הצעיר אל היצירה החוץ קאנונית , כלומר רשימות , פיליטונים , פזמונים סאטיריים ושירה עיתונאית . 9 מירון , . 1991 לגרסה קודמת של המאמר ראו : מירון , . 1984 ורסיה נוספת של הטענה המושמעת במאמר ניתן למצוא במירון , . 1986 10 ברזל , . 2001 המאמר הוא בעיקרו סקירה חטופה של השירים לפי הסדר ( הבלתי כרונולוגי ) שבו הופיעו בשני כרכי ' רגעים ' ובחמשת כרכי ' הטור השביעי ' שהופיעו עד . 1995 11 נאור , . 2006 12 פינקלשטיין , . 2011

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר