לעמוד מול קוצר הראות של הקברניט

עמוד:

פרטים את השיח שבין " הקברניט " פרעה לבין " עבדיו " - קציני המודיעין שלו . הקצינים מביאים בפניו את החומר הגולמי של המידע שנאסף ( שבע מכות כואבות שנחתו בחודשים האחרונים על מצרים מיד האל המוזר והבלתי נראה של העברים ) . בעקבותיו מגיע הניתוח , המחקר , תחזית המודיעין לעתיד ומסקנות . הדברים שכתב בעל " אור החיים " יפים לאנשי מחקר מודיעיני בכל דור ודור , ובייחוד כאלה שאומרים את מה שהבוס לא ממש רוצה לשמוע . על שאלתם הרטורית של אנשי המודיעין " הטרם תדע כי אבדה מצרים " מסביר הוא : " וראיתי לתת לב במה הסכימה דעתם על אבידת מצרים אחר כך ושתקו והלכו להם . ולהבין נשכיל בחקור העניין מה הייתה דעתו של פרעה עבדיו בתחילתו . האם יש שוטה גמור בעולם שיסבול את כל הרעות והצרות ההמה ויכניס את עצמו בסכנת נפשות , ועוד לו שלקו אלוהיו ואבדו צמחי האדמה וכמעט ספו ותמו כאומרו ' הטרם תדע כי אבדה מצרים " ? כמו כל שירות מודיעין קלאסי , מסביר בעל ה " אור החיים " , גם אנשי המחקר של פרעה מתמודדים עם צי " ח מרכזי : האומנם אלוהי העברים הוא כל יכול . תשובה על שאלה זו יכולה להינתן אם נבין מה בדיוק מבקש אלוהיהם . " ואבין דבר כי הוא זה אשר הטעהו לפרעה ולכל עמו באופן השליחות אשר שלח ה ' לשלוח ישראל לחוג במדבר , כאשר הכוונה היא לשוב אחר כך הרי הוא גלוי לפרעה ולעמו כי לא בהחלט הוא שואל ומזה נפל הטעות כי יש בדבר שני צדדים . האחד – כי דבר ה ' אמת הוא ואינו חפץ אלא דרך שלושת ימים , והשני - כי דבריו אלו דרך עורמה ואין דעתו אלא להוציאם לחלוטין , ולפי זה הדברים מעידים כי כביכול אין לו כוח להוציאם בהחלט , ... ( ולכן ) הקשו ערפם וסירבו לקבל מאמר ה '" . כמו כל אנשי מחקר מנוסים , העובדות מביאות את קציני פרעה לשנות את ההערכה המודיעינית : " ואחר כך כשראו עבדיו שעברו עליהם שבע מכות והתרה מכה שמינית של הארבה , נתנו לב לצדד צד אחד כי האמת היא שטעמו של הקב " ה הוא שאינו חפץ להוציאם לחלוטין והוא אמרם ' עד מתי יהיה זה לנו למוקש ... שלח את האנשים ויעבדו ' ; פירוש שאין כוונת ה ' אלא על פרט זה והטעם שבו הכרחנו הדבר כי הכרנו שהוא כל יכול ואם הייתה כוונתו שילכו לחלוטין היה אומר כן בפירוש ויאבד ..... הא למדת כי יכול הוא לעשות כל אשר יחפוץ ולפי זה הכריחו שני דברים : האחת שישראל לא ילכו בהחלט ו ( השנייה ) הצדיקו מפלאי המכות כי אם היה חפץ ה ' היה להוציאם בהחלט ואין מידו מציל " . הניתוח הזה מוביל לשתי מסקנות : הראשונה , אלוקי העברים הוא אכן כל יכול , והשנייה , הוא מבקש להוציא את העם רק לשלושה ימים - שאם לא כן היה מבקש ישירות להוציאם לגמרי . פרעה לא שועה לקציני המודיעין שלו הקברניט פרעה אינו מקבל את המסקנות . הוא שב ומזעיק לעיני קציני המודיעין שלו ואת משה ואהרון ופותח במשא ומתן פוליטי קטנוני ומייגע ( " מי ומי ההולכים " ) . בסופו מגרש פרעה את משה ואהרון מהארמון . " נסתרה דעת עבדי פרעה כי לא כמו שחשבו שאין הליכתם אלא לשעה , שהרי מהעניין מוכח כי עורמה בדבר והליכתם הליכת עולם ולפי זה חזרו ג " כ למיחוש כי לא כל יכול כנזכר למעלה " . אור החיים מסביר כי הצגת משה ואהרון כפוליטיקאים מקומיים מוכיחה לקציני המודיעין כי הניתוח שלהם שגוי . זאת משום שאם אלוהי העברים כל יכול , לא היה טעם במו " מ שבו נראה בעליל כי משה ואהרון אינם מתכוונים להחזיר את העם . עצם קיומו של מו " מ מוכיח כביכול כי צדק פרעה כשאמר " לא ידעתי את ה ' וגם את בני ישראל לא אשלח " . האור חיים סבור כי קולם של קציני המודיעין לא נשמע עוד כי הם שוכנעו בצדקת הממונה עליהם . מאחר וקולם של " העבדים " , קציני המחקר , לא נשמע עוד , לא ברור מלשון הפסוק שהם אכן שוכנעו . בהחלט ייתכן כי פשוט לא עמד בהם האומץ להמשיך ולהתווכח עם פרעה . נראה כי מעבר לסיפור השוטף של יציאת מצרים , באה התורה ללמדנו שיעור חשוב מאין כמוהו על תפקידו האמיתי של קצין מודיעין . תפקיד שדורש מהקצין נאמנות לממונים עליו , אלא שבאופן פרדוקסלי נאמנות זו פירושה שלא להיות " אומר הן " , אלא להפגין די אומץ לב להטיח גם דברים קשים בדרג הממונה כשהוא מתעלם מאזהרות המודיעין . קולם הנעלם והנאלם של עבדי פרעה החוששים לעמוד על דעתם הוא קולו של קצין המודיעין , המפחד מפני הממונים עליו והופך מבלי דעת לשותף לשבר הגדול המתרגש ובא על ארצו . לא בכדי , לאחר גירוש משה ואהרון , נאלם קולם של " עבדי פרעה " . איש מהם לא עזר עוד אומץ לקום ולהטיח בו כי הזיגזג בין שילוח ישראל ובין המשך השעבוד יהיה הרסני . לדעת בעל ה " אור החיים " , איש מהם אינו מעז להמשיך ולהגן על הניתוח הבהיר וההגיוני של המציאות שהגישו הם למפקד העליון כתוכנית עבודה מוצעת . המדרש מספר כי היה המשך לדיאלוג הזה . מה שלא העזו לעשות פרעה ועבדיו , עשו המוני הבכורים בארץ מצרים - שיצאו להפיכה נגד מלכם . את הפסוק בתהילים " למכה מצרים בבכוריהם כי לעולם חסדו " מפרשים חכמי המדרש כמכה נוספת שאינה כתובה בתורה , והיא מלחמת האזרחים שבה לחמו הבכורים בפרעה מלכם . זאת פשוט כי הבינו שהם אלה שישלמו את מחיר התעקשותו והתעלמותו ממשה ואהרון . זכר לאותה מלחמת אזרחים נותר בהפטרת הפרשה כמנהג יהודי תימן , המספרת על ההבטחה האלוקית : " וסכסכתי מצרים במצרים ונלחמו איש באחיו ואיש ברעהו עיר בעיר ממלכה בממלכה ונבקה רוח מצרים בקרבו ועצתו אבלע " . הבכורים הבינו את מה שלא הצליח פרעה להבין , ואת מה שלא היה אומץ לקציני המודיעין שלו להטיח בו . לאורך כל ההיסטוריה המשיכו צבאות לשלם את המחיר ששילמו הבכורים , כשהיו קורבנות לאסונות מזעזעים רק משום שלקציני המודיעין שלהם , בדומה ל " עבדי פרעה " , לא היה די כוח להטיח את האמת המקצועית בדרג הממונה עליהם . הדוד שכמעט שינה את ההיסטוריה דוגמה יוצאת דופן של עמידה על דעה בתוקף היא של קצין מודיעין כשרוני במיוחד ואמיץ לב , לאופולד טרפר . טרפר זה מכונה אוטו , ז ' ילבר , הרברט , זומר או סתם " הדוד " . הימים הם ימי קיץ . 1941 יוזף סטאלין הבוס הכל יכול סבור כי יריבו הגדול , , בגרמניה אדולף היטלר מתכוון לשמור על ברית ריבנטרופ - מולוטוב שהושגה בין הצדדים . אלא שהיטלר כבר נתן לצבאו אור ירוק להתקפת הפתע הגדולה בכל הזמנים נגד ברה " מ : 156 דיביזיות שיתקפו בשעות האור הראשונות של 22 ביוני . 1941 שירותי הריגול של סטאלין העבירו אליו התרעות רבות על ההתקפה הממשמשת ובאה , אך סטאלין פסל את כולן בטענה כי מדובר הבכורים הבינו את מה שלא הצליח פרעה להבין , ואת מה שלא היה אומץ לקציני המודיעין שלו להטיח בו . לאורך כל ההיסטוריה המשיכו צבאות לשלם את המחיר ששילמו הבכורים , כשהיו קורבנות לאסונות מזעזעים רק משום שלקציני המודיעין שלהם , בדומה ל " עבדי פרעה " , לא היה די כוח להטיח את האמת המקצועית בדרג הממונה עליהם

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר