מסכת כלים

עמוד:13

מבוא למסכת כלים התורה מבדילה ( ויקרא י ' א , לב — לג ) ביו כלי עץ וכו ' לבין כלי חרס , שכלי חרס אינם נטמאים אלא אם כן נפלה הטומאה אל תוכם , וביארו חכמינו ז _' ל שכלי חרס אינו מקבל טומאה אלא מאווירו ( מתוכו ) ולא מאחוריו ( מגבו ) , שאם היתה הטומאה , כגון שרץ מת , תלויה בתוך הכלי אף על פי שלא נגעה בו נטמא אבל אם נגעה בו הטומאה מבחוץ הכלי טהור . , , , וכן מטמא כלי חרס טמא את האוכלים והמשקים ( פסוק לד ) התלויים בתוכו ( באווירו ) אפילו אינם נוגעים בו . אבל אין כלי חרס מטמא כלים אחרים , לפי שאין הכלים מקבלים טומאה אלא מאב ( מראש ) הטומאה , וכלי חרס שנטמא על ידי שרץ , ואפילו על ידי מת , אינו אלא ראשון לטומאה ואינו מטמא כלים ( עי ' ח ' , ד ובהשלמות שם ) . מעתה כלי חרס אינם מקבלים טומאה אלא אם כן יש להם ' תוך ' ונעשו לקבלה , שהם כלי קיבול , אבל אם אין להם תוך אינם יכולים להיטמא על ידי הטומאה הנוגעת בצדיהם ( באחוריהם , עיי בי , א , ג . כ ' ז , א ) . שלא ככלי חרס , מקבלים הכלים האחרים טומאה מכל צדיהם ואפילו אין להט _יתוך . במה דברים אמורים בזמן שנגעה בהם הטומאה , אבל אם נכנסה לתוכם ( לאווירם ) ולא נגעה בהם , הרי הם טהורים . וכן מטמאים כלים טמאים את האוכלים והמשקים הנוגעים בהם , אבל לא את האוכלים והמשקים שבאו לתוכם ולא נגעו בהם . אמנם כלי עץ וכלי עור וכלי עצם י אינם נטמאים אלא אם כן עשויים לקבלה , שעשויים לקבלת איזה דבר ( שהם ימקבלים ' ) ואף על פי שאין להם תוך ובית קיבול , כגון שולחן וכיוצא בו , אבל אם אינם עשג . י _* ם לקבלה אפילו יש להם בית קיבול , הם קרויים יפשוטיםי ואינם מקבלים טומאה . דבר זה דרשו חכמים מן המקרא ( ויקרא י ' א , לב ) : ' מיכל כלי עץ וגו ' או שק , שלא כל כלי עץ , כלי עור וכלי עצם מתטמאים אלא אלו הדומים לשק , ' מה שק מיוחד שהוא משמש את האדם ואת משמשי האדם ' , כלומר שעשוי לתשמיש האדם ומשמש אף את הדברים שהם תשמישי האדם , אף כל הכלים המשמשים את האדם ואת תשמישיו טמאים , כגון השולחן שאין לו בית קיבול , מקבל טומאה , מפני שהוא משמש את האדם ואת כליו , אבל דבר המשמש את האדם בלבד ולא את כליו , שאינו ראוי לקבלת כלים , כגון סולם , אינו מקבל טומאה . וכן 1 כלי עגם נתרבו לטומאה מן המקרא בספרא שמיני סוף פרשה ט ' ובבבלי חולץ כיה , ב . ועי ' תוספות שבת ם ' א , א ד ' ה חפי . ספרא שמיני פרשה ו ' , ד , תוספתא כלים ב ' מ ו ' , ז . ועי ' בהשלמות לפרק י ' ז , סו ולסבול יום ד ' , ב . אבל כלי עץ המיוחדים לישיבה טמאים במדרס הזב ( כ ' ז , א ) . — במשנה לא נזכר כלל שפשוטי כלי עץ טמאים מדברי סופרים , לפי שהיא משתמשת ב ' סשוטים ' במשמע שביארתי למעלה , והם טהורים אפילו מדברי סופרים . אבל בזמן

מוסד ביאליק

הוצאת דביר תל-אביב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר