|
עמוד:456
הטקסט המדרשי לומד מן הנוסח של עשרת הדיברות בדברים ה , יג : ' לא תעשה כל מלאכה אתה ובנך ובתך ועבדך ואמתך ושורך וחמרך וכל בהמתך ' , שגם בפסוק שלפנינו ( שמות כא , כח ) אין מדובר רק בשור . בחומש השומרוני משולב לימוד זה בגוף הטקסט . . 2 במקרא נאמר : ' על כן לא יאכלו בני ישראל את גיד הנשה אשר על כף הירך עד היום הזה כי נגע בכף ירך יעקב בגיד הנשה ' ( בראשית לב , לג ) . לעומת זאת בקטע של המקרא המשוכתב מקומראן אנו קוראים : ' ויאמר אל תוא ׄ [ כל ] על שתי כפות הירך עד ה [ יום הזה ] ' ( , 4 Q 158 1 שורות 13 – 12 ) בימי בית שני ובימי חז " ל נתפסה אי אכילת גיד הנשה לא כמנהג אלא כמצוות לא תעשה ( שלא שמענו עליה בשום מקום אחר בתורה ) . על כן נאמר בקטע שלנו בשורה 12 שהאל ציווה את יעקב שלא לאכול את גיד הנשה . ומה פירוש הביטוי שבפסוק ' גיד הנשה אשר על כף הירך ' ? על כך יש בידינו מחלוקת תנאים במדרש האמוראי בראשית רבה : ' ר ' יהודה אומר , באחת מהן נגע ואחת מהן נאסרה . ר ' יוסי אומר , באחת מהן נגע ושתים נאסרו . ' הקטע מקומראן פירש אפוא כשיטה שבאה במקור התלמודי הזה בשם ר ' יוסי . . 3 מגילת המקדש ( המאה השנייה לפנה " ס ?) היא אחת המגילות שנמצאו בקומראן , וחלק גדול ממנה הוא פרפרזות ועיבודים לחוקי התורה . אחת המקבילות הבולטות ביותר לספרות חז " ל מצויה בדין הבא : דברים כב , כח –כט כי ימצא איש נער בתולה אשר לא ארשה ותפשה ושכב עמה ונמצאו , ונתן האיש השכב עמה מגילת המקדש סו , –11 8 כי יפתה איש נערה בתולה אשר לוא אורשה והיא רויה [ = ראויה ] לו מן החוק ושכב עמה ונמצא ונתן האיש השוכב עמה 11 מכאן לשאלה הנכבדה שהעסיקה רבים בימי בית שני – אפשר להזכיר כאן את ספר היובלים הארץ ישראלי ( נכתב בעברית , המאה השנייה לפנה " ס ) ואת פילון האלכסנדרוני ( שכתב ביוונית , המאה הראשונה לסה " נ ) – בדבר שמירת המצוות של האבות . ראו משנה , חולין ז , ו . לדיון בנושא זה ראו ח' אלבק , ' ספר היובלות וההלכה ' , מדעי היהדות מה ( תשס " ה ) , עמ ' ; 8 – 4 תרגום חיבורו שפורסם בגרמנית בשנת . ( 1930 לאחרונה דן במכלול המקורות י ' פז , ' קודם מתן תורה : האבות וחוקי משה בספרות חז "ל על רקע ספרות בית שני ואבות הכנסייה ' , עבודת גמר , האוניברסיטה העברית בירושלים , תשס " ט . 12 בראשית רבה עח , ו ( מהדורת תיאודור – אלבק , עמ ' . ( 924 – 923 כל ההפניות בפרק למהדורה זו . 13 ראו D . Halivni , Midrash , Mishnah and Gemara , Cambridge MA 1986 , pp . 30 – 34
|
|