א. מבוא

עמוד:7

א . מבוא אחד האתגרים הגדולים העומדים לפני הכנסת ה – 19 הוא ההכרעה בעתידה של הצעת החוק הממשלתית להסדרת התיישבות בדואים בנגב , התשע " ג - , 2013 שאושרה בקריאה ראשונה על ידי הכנסת בסיומה של הצבעה סוערת . הצעת החוק מבקשת לכונן פתרון מסוג אחת ולתמיד לסכסוך הקרקעות בין מדינת ישראל למיעוט הבדואי שבתחומה בכל הנוגע לאדמות הנגב , ובפרט בעניינה של הפזורה הבדואית , המורכבת מעשרות כפרים " בלתי מוכרים " ובהם כ – 90 , 000 - 77 , 000 תושבים . 1 הצעת חוק להסדרת התיישבות בדואים בנגב , התשע " ג – , 2013 ה " ח הממשלה 761 ( פורסמה ביום 27 . 5 . 2013 ) ( להלן : הצעת החוק ) . ההצעה אושרה בקריאה ראשונה על ידי מליאת הכנסת ה – 19 בישיבתה ה – , ( 24 . 6 . 2013 ) 44 ברוב של 43 תומכים מול 40 מתנגדים . 2 לרשימת הכפרים ראו נתוני המועצה האזורית לכפרים הבלתי מוכרים בנגב אל עונה , מעודכנים לשנת 2004 ( להלן : רשימת ה – . ( 46 על רשימה זו הסתמכה ועדת גולדברג בדוח שלה — הוועדה לשם הצעת מדיניות להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב דין וחשבון נספח 2009 ) 5 ) ( להלן : דוח גולדברג ) . מהם יש לגרוע את עשרת היישובים האלה : אבו קרינאת ; אום בטין ; אל סייד ; ביר הדאג ' ; דריג ' את ; כחלה ; מולדה ; מכחול ; קצר א – סר ; תראבין א – צענא , אשר לפי התוספת הראשונה להצעת החוק הם בבחינת יישובים מוכרים ( יש לציין כי הכפרים מולדה ומכחול אינם מופיעים בשמות האלה ברשימת ה – 46 ) ( להלן : עשרת היישובים הנוספים ) . תשעה מעשרת היישובים הנוספים ( היישוב כחלה הוא החריג ) הוכרו בעקבות התיקון לתכנית המתאר המחוזית החלקית למטרופולין באר שבע , תמ " מ 23 / 14 / 4 ( פורסמה בילקוט פרסומים , 6457 התשע " ב , ב – 18 . 6 . 2012 ) ( להלן : תמ " מ . ( 23 / 14 / 4 77 , 000 3 תושבים נכון לאוקטובר , 2012 לפי נתוני הרשות להסדרת התיישבות הבדואים בנגב : www . moch . gov . il / rashut – beduim / odot / uchlusiya / Pages / uchlusiyyat – hapezura . aspx + GovXParagraphTitle 1 ( אוחזר ביום 90 , 000 - 70 , 000 (; 29 . 8 . 2013 תושבים לפי האמור בדוח השר זאב ב . בגין " הסדרת התיישבות בדואים בנגב — סיכום מהלך ההקשבה לציבור לגבי תזכיר החוק להסדרת התיישבות בדואים בנגב והמלצות

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר