הקדמה מיתוס וכלכלה

עמוד:12

על רקע יוון המיקנית , תרבות שפרחה בתקופת הברונזה המאוחרת 1100 — 1600 לפנה “ ס . המקורות העיקריים לסיפורי המיתולוגיה היוונית הם : הומרוס איליאדה ואודיסאה ( המאה השמינית לפנה “ ס ) , הסיודוס תיאוגניה ועבודות וימים ( המאה השמינית לפנה “ ס ) , אפולוניוס מרודוס ארגונאוטיקה ( המאה השלישית לפנה “ ס ) , אובידיוס מטמורפוזות , אפולודורוס הספרייה ( המאה הראשונה לפנה “ ס ) . המיתוסים התגלגלו לטרגדיות של אייסכילוס , סופוקלס ואוריפידס , לקומדיות של אריסטופנס ולשירה הלירית של פינדרוס ( במאות החמישית והשישית לפנה “ ס ) והפכו לחלק מתרבות המערב . מיתוסים עובדו מחדש ידי סופרים ומשוררים , מהומרוס והסיודוס במאה השמינית לפנה “ ס ועד ג ‘ יימס ג ‘ ויס , אלבר קאמי ופרנץ קפקא במאה העשרים . דמויותיהם של גיבורי המיתולוגיה היוונית כפרומתאוס , הרקלס , סיזיפוס ואיקרוס מרתקות מזה אלפי שנים סופרים ומשוררים , אמנים ומלחינים , תסריטאים ובמאים , תיאולוגים ופילוסופים , פסיכולוגים ומדענים , שתורמים פרשנויות מגוונות למיתוסים . כך , לדוגמה , המיתוס של פרומתאוס נמסר לראשונה מפי הסיודוס באפוסים תיאוגניה ועבודות וימים ( המאה השמינית לפנה “ ס ) , עובד על ידי אייסכילוס לטרגדיה פרומתאוס הכבול ( המאה החמישית לפנה “ ס ) , זכה לפרשנות תיאולוגית נוצרית בימי הביניים , לפרשנות רומנטית ( המשוררים יוהאן וולפגנג פון גתה , פרסי שלי , לורד ביירון והנרי לונגפלו , והסופרת מרי שלי ) וכלכלית ( מרקס ) במאה התשע – עשרה , לפרשנות מודרנית ( קפקא וקאמי ) במאה העשרים , ולפרשנות מוסיקלית ( בטהובן , שוברט , ליסט , סקריאבין ואורף ) ואמנותית לאורך הדורות . גם מיתוס השיבה של אודיסאוס , שתואר לראשונה על ידי הומרוס באודיסאה , זכה להמשך בטלגוניה של אוגמון מקירני ( המאה השישית לפנה “ ס ) , ולפרשנות דתית בקומדיה האלוהית (“ התופת ” , שיר 26 ) לדנטה אליגיירי ( המאה ה – 14 ) וממשיך להתסיס את תרבות המערב במאה העשרים , מיוליסס של ג ‘ ויס ועד ל “ איתקה ” של קונסטנדינוס קוואפיס והאודיסאה של ניקוס קאזאנצאקיס . הוא התגלגל

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר