פתח דבר

עמוד:13

פתח דבר ספר זה הוא אסופה שנבחרה בקפידה מהכתבים של רודולף לאבאן בצירוף הערות של אנשים רבים שהכירו אותו או שלמדו והציגו את עבודתו . הוא מספק מבט מקיף על הקשת הרחבה בצורה יוצאת דופן של תחומי העניין של לאבאן והוא משקף יפה את השילוב בין האמנותיות , המיסטיקה והרוחניות שלו לבין המחשבה האנליטית , הכמו מדעית שלו . אין ספק שהוא היה איש חזון , במובן הטוב ביותר של המילה . הסיבה שאני , מדען החסר כמעט כל ניסיון במחול מודרני , כותב את פתח הדבר הזה , היא שאמי , סילביה בודמר , נמנתה עם התלמידים של לאבאן בתחילת שנות העשרים והייתה דמות מפתח בהתפתחות עבודתו בבריטניה . לאבאן כתב : ״במחול ... יש משהו , במהותו , הממלא את מלוא ההוויה הגשמית , הרגשית והרוחנית , ״ ואותו משהו אכן שימש תשתית לעבודת חייו . בתיאור של דרך עבודתו של לאבאן עם רקדנים על הפרויקט , Gaukelei ריטה ז ָב ֶ ּ קו ֹ מדגישה שהוא עודד אותם לאלתר בלי לכפות תכנית כוריאוגרפית קשיחה כלשהי , ובדיוק כך תיארה גם אמי את החוויות שלה כעשור לפני כן ב . Tanzb ü hne Laban מהו מחול מודרני ? לפי לאבאן , ״אחד ההבדלים הברורים ביותר בין הריקודים האירופיים המסורתיים למחול המודרני הוא שהראשונים הם כמעט כולם הם ריקודי צעדים [ , [ step dances ואילו האחרון משתמש בזרימה התנועתית שמצויה בכל הארטיקולציות הגופניות . ״ משום כך , ללא ספק , הוא קרא לבית הספר שייסד עם ליזה אולמן וסילביה בודמר במנצ ’ סטר שבאנגליה לאחר מלחמת העולם השנייה , ״הסטודיו לאמנות התנועה״ ( . ( The Art of Movement Studio במאמר על ״ההרמוניה של התנועה״ ( ראו פרק , ( 21 לאבאן כותב : ״שאלה אחת עלולה להתעורר אצל הקורא הקשוב : מדוע ההרמוניה והדיסהרמוניה המוזיקליות ברורות יותר מההרמוניה והדיסהרמוניה התנועתיות ? ״ השתתפתי בקורס מחול באחוזת

הוצאת אסיה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר