|
עמוד:13
הפדגוגיה הביקורתית - פמיניסטית היא הציר המרכזי של קריאת התמות השונות המופיעות בפרקי הספר , הכלי לניתוח זווית ההסתכלות . עם זאת הספר נכתב כך שכל פרק עומד בפני עצמו , ואפשר לקרוא בו גם ללא הפרקים הקודמים לו . בשל סיבה זו ישנה לעתים חזרה על רעיונות אחדים שהופיעו בפרק אחר . כתיבה נרטיבית הכתיבה שלי משלבת סיפורים אישיים רבים . הנרטיבים האישיים השזורים בין התאוריה , או התאוריה השזורה בין הסיפורים האישיים , מדגישים את הקשר הממשי בין הייחודי לבין הציבורי , בין האישי לבין הפוליטי , בין התאורטי לבין המעשי . הם מנכיחים את הסובייקטיביות שלי בחיבור אל הידע המוצג , כמו זה של כל כותב / ת וקורא / ת . התאוריה והמעשה המוצגים נוגעים בי במובנים רבים , בהיסטוריה שלי כילדה , כתלמידה , וכמי שעוסקת בהכשרת מורות ומורים . אני מקווה שהם גם ייגעו באופן דומה בקוראות ובקוראים . הנכחת הסובייקטיביות בעזרת נרטיבים אלו היא אקט מודע ומכוון שמבקר את היומרה לאובייקטיביות ולהעדר מעורבות המאפיינת את הכתיבה האקדמית . אני מזמינה אתכם , קוראיי , לעשות מעשה דומה , לחשוב על ההיסטוריה האישית והמקצועית שלכן / ם תוך כדי קריאת הספר ולחבר אותה אל הנקרא . הנרטיבים עושים את הקריאה טבעית יותר , זורמת , לעומת קריאת תאוריה יבשה המטילה על הקורא / ת לעשות את הקישורים לעולמו / ה בעצמו / ה . הכתיבה הנרטיבית במחקר מקובלת באוניברסיטאות בארץ , וערכה הרב זכה להכרה גם במחקר האקדמי . תופעות ותהליכים אנושיים שלא ניתנים לצפייה באמצעות נרטיבים שדרכם אנחנו מפרשים את סביבותינו , נבחנים בניתוח נרטיבי . חוקרים כמו ברונר , סרבין ואחרים ( Bruner , 1987 ; Sarbin , 1986 ) ראו בנרטיב אמצעי קוגניטיבי להבנת העולם . ברונר טען שנרטיבים מבנים את התפיסה שלנו , מארגנים את הזיכרונות שלנו , את חלקי ההיסטוריה של החיים ואת מטרתם ( . ( Bruner , 1991 ; 2003 הנרטיב מעניק משמעות סובייקטיבית ואינו מתיימר לאמת המוחלטת . אנחנו חושבים ומסבירים לעצמנו את הזהות שלנו באופן רפלקטיבי , מתפתח ( Giddens , . ( 1991 אנו יוצרים ומחדשים נרטיבים ביוגרפיים הקשורים לשאלות כמו מי אנחנו , ואיך הגענו למה שאנחנו . במיתולוגיה היוונית ארכנה , נסיכה בשר ודם , ואתנה , אלת החכמה , עורכות תחרות שבה הן רוקמות או טוות סיפורים על שטיח שהן אורגות . ארכנה רוקמת את סיפור האהבה של זאוס לאירופה , ואתנה רוקמת את
|
|