תיחום תמטי

עמוד:13

תיחום תמטי ראו לדוגמה , ירמיהו מ : 6 - 1 ) 1 ( הדבר אשר היה אל ירמיהו מאת ה ' אחר שלח אתו נבוזראדן רב טבחים מן הרמה בקחתו אתו והוא אסור באזקים בתוך כל גלות ירושלם ויהודה המגלים בבלה . ) 2 ( ויקח רב טבחים לירמיהו ויאמר אליו ה ' אלהיך דבר את הרעה הזאת אל המקום הזה . ) 3 ( ויבא ויעש ה ' כאשר דבר כי חטאתם לה ' ולא שמעתם בקולו והיה לכם הדבר הזה . ) 4 ( ועתה הנה פתחתיך היום מן האזקים אשר על ידך אם טוב בעיניך לבוא אתי בבל בא ואשים את עיני עליך ואם רע בעיניך לבוא אתי בבל חדל ראה כל הארץ לפניך אל טוב ואל הישר בעיניך ללכת שמה לך . ) 5 ( ועודנו לא ישוב ושבה אל גדליה בן אחיקם בן שפן אשר הפקיד מלך בבל בערי יהודה ושב אתו בתוך העם או אל כל הישר בעיניך ללכת לך ויתן לו רב טבחים ארחה ומשאת וישלחהו . ) 6 ( ויבא ירמיהו אל גדליה בן אחיקם המצפתה וישב אתו בתוך העם הנשארים בארץ . תיחום הסיפור נעשה בעזרת שינוי בתוכן הכתוב : הסיפור הקודם עסק בירמיהו שנשלח בשליחות נבואית ל ' עבד מלך ה כּשׁ י ' ומתאר את תוכן הנבואה . לעומתו , הסיפור הנוכחי , המתחיל בפסוק , 1 מתאר מצב קשה , שירמיהו נמצא בו , ומסתיים בפסוק , 6 המציין שהבעיה באה על פתרונה . לכידות הסיפור מושגת בכך שהאנשים הפעילים בפסוק : 1 ירמיהו , ה ' , נבוזדראן רב - טבחים – אינם מתחלפים באנשים פעילים אחרים עד סוף הסיפור . הנושא המועלה בפסוק – 1 נשאר מרכז העניינים עד סוף פסוק . 6 בסיפור הנוכחי – האנשים חדשים והנושא חדש . הפסוק העוקב ( 6 ) מתחיל בסיפור חדש : הגיבורים הם ' כל שרי החילים ' ומושל יהודה , גדליה בן אחיקם , והנושא הוא מדיניותו כלפי היהודים . . 22 על - פי הנושא . ראו בין היתר , י ' אמית , ' על סיומים ובעיקר על הסיום המהפך ' , עיוני מקרא ופרשנות , ט , רמת - גן תשס " ט , עמ ' , 46 הערה – 5 עיינו שם רשימה ביבליוגרפית ; פ ' פולק , הסיפור במקרא , ירושלים תשנ " ט , עמ ' . 115 - 109 . 23 ירמיהו לט : 18 - 15 ' ואל ירמיהו היה דבר ה ' בהיתו עצור בחצר המטרה לאמר . הלוך ואמרת לעבד מלך הכושי לאמר כה אמר ה ' צבאות אלהי ישראל הנני מבי ( א ) את דברי אל העיר הזאת לרעה ולא לטובה והיו לפניך ביום ההוא . והצלתיך ביום ההוא נאם ה ' ולא תנתן ביד האנשים אשר אתה יגור מפניהם . כי מלט אמלטך ובחרב לא תפל והיתה לך נפשך לשלל כי בטחת בי נאם ה ' . ' . 24 ירמיהו מ : 12 - 7 ' וישמעו כל שרי החילים אשר בשדה המה ואנשיהם כי הפקיד מלך בבל את גדליהו בן אחיקם בארץ וכי הפקיד אתו אנשים ונשים וטף ומדלת הארץ מאשר לא הגל וּ בבלה . ויבאו אל גדליה המצפתה וישמעאל בן נתניהו ויוחנן ויונתן בני קרח ושריה בן תּ נחמת ובני ע וּ פי הנטפתי ויזניה וּ בן המעכתי המה ואנשיהם . וישבע להם גדליהו בן אחיקם בן שפן ולאנשיהם לאמר אל תיראו מעבוד הכשדים שׁ ב וּ בארץ ועבדו את - מלך בבל וייטב לכם . ואני הנני ישב במצפה לעמד לפני הכשדים אשר יבאו אלינו ואתם אספו יין וקיץ ושמן ו שׂ מ וּ בכליכם וּשׁ ב וּ בעריכם אשר תפשתם . וגם כל - היהודים אשר - במואב ובבני עמון ובאדום ואשר בכל - הארצות שמעו כי - נתן מלך בבל שארית ליהודה וכי הפקיד עליהם את - גדליהו בן אחיקם בן שפן . דרכי התיחום החיצוני

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר