|
עמוד:9
כמייצג אשכנזים וצברים . יש שכינו את המשתתפים במאבק זה " מעמד הביניים " , ואחדים תיארו את חבריו בביטוי " עוני חדש " . אינני זוכרת היכן שמעתי בפעם הראשונה את צמד המילים הזה " עוני חדש " , אבל הוא נקלט היטב בתודעתי . סיבה אחת היא , שהוא נשמע לי כבן זוג לצמד " משפחה חדשה " , שבה עסקתי בספרי " סדר נשים " ( ליבליך , . ( 2003 תמהתי , אולי זו תופעה חברתית חשובה לא פחות , ומוטב שאתעד את התפתחותה לטובת כל הקולות המושתקים , כדי ש " נדע " ? כמו משפחה חדשה , גם עוני חדש קל יותר להגדרה על דרך השלילה . אם משפחה חדשה היא הרכב של משק בית שאינו בנוי מאיש ואישה הנשואים כחוק ומילדיהם הביולוגיים , אולי עוני חדש הוא עוני בלתי צפוי מנתוני הפתיחה של הסובלים ממנו . העניים החדשים הם אנשים שעמדו על רגליהם , או שהיו אמורים לעמוד על רגליהם בעולם הכלכלי , אך משום מה נשמטה הקרקע מתחת לרגליהם . מהו עוני חדש , והאם אכן חדש הוא ? – אולי הספר הזה ילמדנו , ולא באמצעות הנתונים הכספיים הסטטיסטיים ושכיחותם באוכלוסייה , אלא בדרך הקשבה לדמויות ממשיות שסיפרו לי על חייהן . הדרך הכמותית , האובייקטיבית , המופשטת , מרחיקה את הקורא , ואילו דרך הסיפור מקרבת אלינו את הסובלים ומאפשרת רגע של כניסה לעולמם . כידוע אינני כלכלנית , וספר זה אינו עוסק בכלכלה , אלא באנשים – גברים ונשים – שנסיבות חייהם הביאום לדעת עוני בימים אלה , אף על פי שנולדו למשפחות מבוססות , רכשו השכלה , למדו מקצוע , ולפעמים היו להם תקופות של הצלחה כלכלית בבגרותם . בעת פגישתנו כולם עובדים ( בשני מקרים המרואיינים מצויים זמנית בחיפוש עבודה ) , אך הם מתקשים לממן את חייהם ; הם עסוקים במאמצים לשרוד ולעתים מסתירים את מחסורם מבושה . הסיסמה שהופיעה במחאה " לחיות ולא רק לשרוד " היא שאיפה המאפיינת את רובם . רבים מהם חיים בגפם , נטולי זוגיות , ובהם מי שמגדלים ילדים . כמעט כולם ציינו שיש להם חוב גדול לבנק . יש מהם שנתמכים על ידי הוריהם , למרות היותם בוגרים ולעתים אף בעלי משפחות בעצמם . גבולות הקבוצה שראיינתי בעבודה זו נשענים על הגדרה עצמית . רובם הוזמנו לשיחה אחרי שקראו " קול קורא " קצר שהפצתי באתרים אחדים באינטרנט , וזו לשונו :
|
|