פתח דבר

עמוד:13

גורמים כלכליים המשפיעים על פעילות יחידות המחקר יחסי אנוש ויחסי כוחות המשפיעים על פעילות יחידות המחקר התחלות והמשכים – קווים משותפים בהתפתחות יחידות המחקר לכל אחד מהפרקים נכתב מבוא ונבחרו סיפורים תואמים . הפרק הראשון , תרבות המחקר במכללות לחינוך , שמבואו נכתב בידי פרופ ' ענת קינן וד " ר מירב אסף , עוסק בתרבות המחקר במכללות לחינוך , ומעמיד את מה שמוגדר כתרבות מחקר מכללתית מול תרבות המחקר המאפיינת את האוניברסיטאות . גישה זו מביאה בהכרח לדיכוטומיה , כשמצד אחד ניצבת תרבות שעיקר פעולתה היא עשייה מחקרית קפדנית , המוליכה ליצירת ידע חדש , ומצד שני תרבות מכילה יותר וקפדנית פחות , שעיקר פעולתה היא הוראה ושהידע הנוצר בה הוא פרי המשגת הניסיון יותר מאשר פרי המחקר . כותבות המבוא ועורכות הפרק זיהו בסיפורים שנכתבו עדות לתרבות חדשה , כזו שמפשרת בין שתי התרבויות , תרבות שההוראה והמחקר שזורים בה זה בזה ומזינים זה את זה . הסיפורים המופיעים בפרק זה מתארים את היווצרותה של תרבות המחקר הייחודית ואת הקשיים שחווים מורי - המורים המפלסים את דרכם בשבילי המחקר הפרשני , ה " רך " לכאורה אך המאפשר תובנות עשירות ומגוונות . הפרק השני , פיתוח סגל במכללות לחינוך – תפקיד יחידות המחקר , שאת המבוא שלו כתבו ד " ר מדי וליצקר - פולק ופרופ ' דיצה משכית , מוקדש לתפקיד נוסף , מרכזי בפעילות יחידות המחקר , שאינו נופל בחשיבותו מהפעילות המחקרית עצמה , והוא טיפוח סגל חוקר ואתוס מחקרי במכללות . כאמור , תהליך האקדמיזציה שעברו המכללות להוראה נשא בחובו דרישה לעסוק במחקר . המרצים נדרשו לקיים לצד הפעולות ההוראתיות שלהם גם פעילות מחקרית , כיאה לסגל המועסק במוסד להשכלה גבוהה . הדרישה לעסוק במחקר לא תאמה את הפרופיל המקצועי של רבים מהמרצים במכללות להוראה , ולעתים קרובות גם את האופן שבו הם תפסו את זהותם המקצועית העיקרית , כמורים ולא כחוקרים . שלא במתכוון הפכו יחידות המחקר למנוע העיקרי שהיה אמור לקדם את הפעילות המחקרית של חברי הסגל , ומשימה זו הפכה לחלק בלתי נפרד מפעילותן . הפרק מציג את מגוון הדרכים שנוקטות יחידות המחקר לשם מילוי משימה זו , משימה שהפכה למרכזית בעשייתן ושהנה התורמת העיקרית לבניית תרבות המחקר במכללות לחינוך . הפרק השלישי , גורמים אתיים המעורבים בפעילות יחידות המחקר , שמבואו נכתב בידי ד " ר ג ' ודי גולדנברג וד " ר אביגיל צברי , עוסק בגורמים האתיים

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר