פתח דבר

עמוד:10

החינוך – החל בגן הילדים וכלה במוסדות להשכלה גבוהה . מהסקירה עולה כי לבנות יש יתרון על פני בנים הן בהישגים הלימודיים , הן במידת ההתמדה בלימודים , הן בהשגת תארים אקדמיים . חלק נרחב של הסקירה מוקדש להסברים תאורטיים להבדלים האלה . פאדיה נאסר - אבו אלהיג ' א מציגה במאמרה נתונים על אודות פערים מגדריים בישראל בתחום המתמטיקה תוך כדי הבחנה בין תלמידים יהודים לתלמידים ערבים . היא מראה כי בקרב תלמידים יהודים הישגי הבנים במתמטיקה גבוהים מהישגי הבנות , ואילו בקרב תלמידים ערבים הישגי הבנות גבוהים מהישגי הבנים . המאמר מציג טענות תאורטיות מגוונות באשר למקורם של פערים מגדריים במתמטיקה ובוחן אותן על בסיס נתונים מישראל . הרמן ון דה ורפהורסט עוסק במאמרו בתחום שלגברים יש בו עדיין יתרון השכלתי על פני נשים : התמחות בנושאים מדעיים , מתמטיים , טכנולוגיים והנדסיים . הסגרגציה ( בידול ) המגדרית בבחירת תחומי לימוד נחקרה לא מעט בשנים האחרונות . ון דה ורפהורסט בוחן את הסגרגציה הזו מגדרית וסוציו - אקונומית . הוא מוצא כי הסגרגציה המגדרית בבחירת תחומי לימוד בהשכלה הגבוהה חזקה יותר בקרב צעירים וצעירות ממעמד סוציו - אקונומי נמוך יותר . אודרי אדי - רקח בוחנת במאמרה את אי - השוויון המגדרי בקרב עובדי הוראה ומתמקדת באי - השוויון הזה במשרות ניהול . המאמר בוחן את המצב בשלוש נקודות זמן בעשרים השנים האחרונות , תקופה שבמהלכה חלו שינויים בדרישות הסף למינוים של מנהלי בתי ספר בישראל . השער הרביעי והאחרון בספר מוקדש לבחינת הבדלים אתניים , גזעיים ודתיים בחינוך . במאמר הפותח את שער זה מיכל קורלנדר סוקרת את הדה - סגרגציה במערכת החינוך האמריקנית . סוגיית הדה - סגרגציה , או בשמה המוכר יותר בישראל ' אינטגרציה ' , מוכרת לרבים בציבור הישראלי הודות לרפורמה שחלה בחינוך העל - יסודי בישראל בשנות השבעים של המאה ה - . 20 רפורמה זו הושפעה במידה רבה ממקבילתה האמריקנית אשר קדמה לה בעשור . קורלנדר מציגה את הקשיים וההצלחות של הרפורמה החינוכית - חברתית החשובה אשר נערכה בארצות - הברית במחצית השנייה של המאה ה - . 20 סקירה זו מאפשרת להכיר את הטענות התאורטיות בנושא האינטגרציה ולעמוד על ממצאים של מחקרים אמפיריים שבחנו את הטענות האלו . מאמרו של יריב פניגר עוסק באי - שוויון אתני בחינוך , והוא מתבסס על הבחנתו של חוקר החינוך ג ' ון אוגבו בין מיעוטים מרצון למיעוטים שלא מרצון . לפי הבחנה זו , תלמידים המשתייכים לקבוצות חברתיות שהיו למיעוט בניגוד לרצונן , נוטים לפתח התנגדות לבתי הספר ; כתוצאה מכך הישגיהם של תלמידים אלה נמוכים יותר . לעומת זאת תלמידים

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר