מבוא מורים, תלמידים ורשתות חברתיות

עמוד:12

המחקר בתחום זה לבחון את פרספקטיבת המורים והתלמידים כאחד . במקרים רבים ניכר פער בין נקודות המבט השונות בכמה רבדים : החל בעצם הנכונות להשתמש ברשתות החברתיות בקשר מסוג זה ; דרך האופן שבו הצדדים רואים את גבולות המותר והאסור , וכלה באופן שבו הרשתות מאתגרות את מעמדם המסורתי של מורים ותלמידים . בספר זה אנו משלבים את הפנומנולוגיה של המורים ושל התלמידים ומתמקדים הן בעמדות העקרוניות של המשתתפים הן במתרחש בפועל . ויש אתגר נוסף , אתגר דיפוזי ורחב יותר מכל האתגרים שמנינו עד כה . מחקר העוסק בתפקידן של הרשתות החברתיות בחינוך חייב לשלב דיסציפלינות שונות . רק מבט שהוא רחב ועמוק כאחד יכול לתפוס את מגוון ההשלכות של הקשר בין מורים לתלמידים בפעילויות חינוכיות שיש בהן שימוש ברשתות חברתיות . ואכן בחרנו לשלב בספר זה מאמרים שכתבו חוקרים ממגוון תחומים - חינוך , תקשורת , פסיכולוגיה ומשפט . כמו כן הקפדנו שיהיו בין הכותבים חוקרים ומורי מורים במכללות להוראה , מקצתם מורים בפועל , וכן בעלי תפקידים במשרד החינוך . באופן זה משלב הספר בין מגוון תפיסות תאורטיות ומושגיות לבין תובנות המבוססות על מה שמתרחש בשטח . לבסוף , מדינת ישראל היא מדינה בקונפליקט , ומלחמות פורצות בה מפעם לפעם . קונפליקט זה נוסף על הקונפליקט , לעתים משבר ממש , שמתבגרים בכל העולם מצויים בו מעצם היותם מתבגרים . קבוצות מחקר שונות ברחבי ארץ השכילו להבין שהרשתות החברתיות עשויות למלא תפקיד בניהול משברים והחלו לעסוק בנושא זה . כמה מהמאמרים המוצגים פה התקבלו זה עתה לפרסום בכתבי עת מצוינים במדעי הלמידה , בתקשורת ובפסיכולוגיה , והצלחה זו היא סימן מעודד . נראה שמחקר בארץ בתחום הרשתות החברתיות בהקשרן החינוכי הולך ומתפתח . ״חולות נודדים״ : חינוך , טכנולוגיה וכתיבה אקדמית בסביבה משתנה האתגר האחרון שבפניו ניצבנו נגלה לנו במהלך עבודת איסוף המאמרים , וכינינו אותו ״אתגר החולות הנודדים״ . תופעת הרשתות החברתיות מצויה בשינוי טכנולוגי וחברתי מתמיד : לפני כעשר שנים כמעט לא היינו עדים לקשרים בין מורים לתלמידים במרחב המקוון ; לפני חמש שנים היו עדים לקשרים כאלה , אך הם היו שונים - בהיקפם , בתוכנם ובסוג הטכנולוגיות שעליהן הושתתו - מהקשרים הנוכחיים . המציאות הטכנולוגית היא דינמית ומשתנה , מעין תהליך של ״חולות נודדים״ , וכל חוקר העוסק בתחום חייב להביאו בחשבון . דוגמה מובהקת לכך

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר