מבוא מורים, תלמידים ורשתות חברתיות

עמוד:11

לאור יופיעו מאמרים רבים נוספים . זהו אכן מאפיין של תחום מחקר שבו השטח הנצפה משתנה כל הזמן . כעת אנו מבקשים לעסוק בקצרה באתגרים ובקשיים הניצבים בפני חוקרים העוסקים בתחום זה . הסוגיה הראשונה היא כללית ונוגעת למחקר העוסק בטכנולוגיה חינוכית . פרסומים רבים בנושא הם בעלי אופי פרוספקטיבי ( , ( prospective דהיינו מתארים את האפשרויות הגלומות בכלי החדש . כך למשל , לא מעט כותבים מתארים את יתרונו של פייסבוק בהיותו כלי המאפשר שיתוף פעולה בין עמיתים , ומסיקים שאפשר לנצל מאפיין זה לצרכים חינוכיים . אולם חוקרים אלה מתעלמים משאלות רבות ובהן : באיזה סוג של שיתוף מדובר ? האם הוא קורה בפועל ? באילו תנאים ? לאילו מטרות ? בין אילו אנשים ? לטענתנו , נדרשים לא רק מחקרים פרוספקטיביים ותחזיות לשינוי אפשרי ש״צריך לקרות״ , אלא גם מחקרים המעוגנים בפרקטיקות הקיימות בשטח . דוגמה למתח זה בין הרצוי והאפשרי לבין המצוי אפשר לראות במאמר שכתבו קריסטין גרינהאו ושותפותיה ( Greenhow , Robelia , & Hughes ) ב - , 2009 כאשר רק החלו אנשי חינוך להשתמש ברשתות החברתיות . במאמרן משערות החוקרות כי הרשתות החברתיות תעודדנה השתתפות בפעילויות למידה ובפעילויות הדורשות יצירתיות ועשויות לסייע בבניית זהות מקוונת ( אונליין ) . לאחר שגרינהאו ושותפותיה מראות כי אכן לרשתות החברתיות תכונות העשויות להביא להתממשותם של תהליכים אלה , הן מעלות את השאלה אם השערות אלו מבוססות על נתונים מהשטח . אין ספק כי לפרסומים כמו אלה יש מקום חשוב בספרות המחקרית , בייחוד בשלביה הראשונים של ההתפתחות הטכנולוגית , שכן הם מתווים דרך ראשונית לעשייה החינוכית ומאפשרים לחוקרים לנסח השערות מחקר סבירות . אולם חשוב לראות במאמרים אלה חזון המזמין מחקר אמפירי , וזה עשוי לאשר , לחדד או לשנות דווקא את הכיוון שהותווה . גרינהאו ושותפותיה התמקדו באפשרויות הגלומות ברשתות החברתיות , ואילו המחקרים בספר זה עוסקים במה שקורה בשטח בפועל . ואכן המחקרים מראים שחלק מן האפשרויות אינן מתממשות אלא מימוש חלקי בלבד , או אינן מתממשות כלל . דווקא שימושים אחרים , שלא חשבו עליהם או שראו בהם שימושים שליליים , כגון אלה הקשורים להיבטים הרגשיים והאישיים של הקשר בין מורים ותלמידים , מתגלים כדומיננטיים וכבעלי פוטנציאל חיובי רב . המתח בין מחקר תאורטי למחקר שדה מאפיין פרסומים העוסקים בטכנולוגיה חינוכית בכלל . ואולם , מתח זה גדול במיוחד עבור סוגיות הנוגעות לחקר הרשתות החברתיות . הרשתות החברתיות במהותן מטשטשות בין מוען ונמען , ולכן על

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר