|
עמוד:14
נושאי הראיונות ותכליתם הוצגו למנהלות לפני שהתקיימו . לעתים המנהלות התבקשו להציג דוגמאות , מסמכים ונתונים התומכים בתפיסתן – לא על מנת לאמת את הנאמר , אלא כדי להעשיר את הדוגמאות התומכות בדברים ולהעניק להם משמעות רחבה . כך למשל המנהלות התבקשו להציג חומרים המשמשים לעבודה עם מורים מתחילים , תיעוד בנושא העיסוק בסוגיית שיעורי הבית , עדויות למפגשים שהתקיימו עם מורים בעקבות ממצאי דוחות המיצ " ב וכן הלאה . המרואיינת עצמה בחרה את הדוגמאות והמסמכים שיסייעו לתאר את סיפורה האישי והמקצועי . המראיינות גילו אמפתיה ועודדו את המרואיינות לבאר ולהרחיב באשר להחלטות , לדפוסי עבודה ולמחשבות שלהן בתפקידן , כמו גם באשר לתפיסותיהן בסוגיות הוראתיות פדגוגיות . בחלק מהמקרים נשמעו קולות נוספים מבית הספר בהקשר של הנושא הנדון . דברי המרואיינות נבחנו וסווגו לקבוצות לפי נושאים ( לעתים הם חולקו לקטעים כדי להקל את קריאת הטקסט ועיבודו ) . לא תמיד אותה החוקרת ערכה את כל הראיונות שעניינם נושא מסוים . חברי הצוות קראו כל מסד נתונים שתיעדו המראיינות , ולאחר מכן ניתחו , פירשו וכתבו את הפרק . בכתיבת הפרק ניתן ביטוי לרב - קוליות העולה מכל אחת מן הפרשנויות אשר נחשפו בראיונות שתועדו ( ג ' וסלסון , , 2015 עמ ' . ( 30 ההשוואה בין סיפוריהן ותפיסותיהן של מנהלות ( בשלושה מארבעת הפרקים בספר יש השוואה בין שתי מנהלות , ובפרק השלישי יש השוואה בין שלוש מנהלות ) סייעה להעמיק בתיאור עולמן וההקשר התפקודי , אך חייבה את חברי הצוות לקבוע אמות מידה הוגנות ומאוזנות להשוואה אשר תבטא הכרה ראויה בפועלן של המנהלות . הפרשנות לדברי המרואיינות ניסתה להתמקד בסוגיות ניהוליות ובהכרעות ( וזאת תוך כדי השוואה בין הרקע של המנהלות ) , כמו גם בהקשר של קיום האינטראקציות בינן לבין חברי הצוות בארגון שהן מנהלות . היכרותן של החוקרות עם מרבית בתי הספר שהמנהלות עמדו בראשם , אפשרה להן לגבש הבנה רחבה של דברי המנהלות ולקבוע את התמות לניתוח ולעיגון הפרשנות בספרות המחקר הרלוונטית . תשומת לב מחקרית הוענקה לצורך להבהיר כי העיסוק בחשיפת עולמן של המנהלות אינו מבטא התמקדות רק במנהלות עצמן ובעולמן הייחודי . תהליך הניתוח והפרשנות ניסה לחשוף את סגנון הניהול ואת דפוסי עבודתן הייחודיים של המנהלות , כיוון שאלה עשויים להיות רלוונטיים לתפיסותיהם ולתפקודם של מנהלות ומנהלים המתחבטים בבעיות ובאתגרים דומים . היכולת לנסח הכללות זהירות שעניינן עבודת הניהול בכלל
|
|