|
עמוד:10
מדריכים פדגוגיים ומפקחים בכירים במערכת החינוך ( Harris , Ballenger , & . ( Cummings , 2015 כוחה של ספרות המקרים הוא ביכולתה להציג תיאורי חיים אופייניים . התיאורים משקפים התנסות ניהולית , חינוכית או הוראתית , והם מעוררים עניין של הקוראים בהתנסויות המתוארות ( Hopkins , Harris , Singleton , & Watts , . ( 2000 ; Hopkins & Jackson , 2003 ליבליך ( 2015 ) מציינת כי עצם הסיפור הוא " דרך טבעית להעניק משמעות למה שאנו חווים בחיינו " ( שם , עמ ' . ( 21 בדרך כלל ספרות המקרים בנושאי ניהול והוראה עשירה בפרטים הרלוונטיים לעולמו של הנמען . היא מתארת את ההקשרים הארגוניים , התרבותיים והחינוכיים של פעילות בית הספר ושל המסגרות הפועלות בתחומו . ספרות המקרים עשויה לעורר חשיבה רפלקטיבית על אודות קשיים , דילמות ולבטים ערכיים ותפקודיים הכרוכים בעבודת הניהול . היא מתארת מגוון של מצבים והתרחשויות בבית הספר ובכיתה הגורמים לעתים לרגשות של תסכול , התרסה וביקורת , ולעתים מעוררים תחושות של גאווה וסיפוק . דומה כי ספרות המקרים היא המפתח להבנת הזהות והתרבות הארגונית של המקום . הבנה זו עשויה לקדם הבניה מחדש של הארגון ( שם ) באמצעות פרשנות של הנעשה בו והענקת משמעות לאלה אשר פועלים בתרבות הארגונית הזו . יאנג ( Young , 2015 ) מציינת כי תכניות לפיתוח מנהלים המתבססות על ניתוח של סיפורי מקרה , מאפשרות למנהלים להתמקד בלמידה ( המנהלים כלומדים ) . סיפור המקרה מספק הזדמנויות ללמידה פעילה , למידה המתאפיינת בבחינה ביקורתית של התנסויותיהם המעשיות של מנהלים . העיסוק בסיפורי מקרה בתכניות לפיתוח מנהלים הוא אסטרטגיית הוראה שמטרתה לעורר חשיבה רפלקטיבית של המנהל על אודות סוגיות רווחות בעבודתו המעשית ( problem - . ( based practice ניתוח סיפורי מקרה בתכניות להכשרת מנהלים ולפיתוח מנהלים משפר את ההבנה של מצבים ספציפיים בניהול , מגביר את המעורבות הפעילה של מנהלים בבחינת מורכבותם של מצבי ניהול ומסייע להתמודד עם בעיות ( באמצעות איסוף מידע , ניתוח ועיבוד של נתונים וצרכים , בחינת תרחישי פעולה מועדפים לפתרון בעיות במערכת החינוכית ובתרבותה הארגונית וכן הלאה ) ( שם , עמ ' . ( x יאנג סבורה כי התהליך מעודד פיתוח מיומנויות ויכולות ביקורתיות בקרב מנהלים , והודות לכך אלה מתמקדים יותר בשיפור המערכת שהם עומדים בראשה .
|
|