|
עמוד:12
תאורטיות , עיוניות ואמפיריות , גישות אשר ההכללות והעקרונות שבהן מעניקים משמעות רחבה יותר למקרה הנדון ( זילברשטיין , Darling - Hammond ; 2002 . ( et al ,. 2005 ספרות המקרים מגשרת על הפער בין ידע של המעשה עצמו לבין ידע המעוגן בתאוריה . היא מסייעת להבין את מלאכת הניהול , החינוך וההוראה ולראות באלה עיסוקים הכרוכים בהתמודדות עם מצבים מורכבים ובבחירה בין כמה דרכי פעולה אפשריות . על מנת לגשר על הפער הזה בין ידע מעשי לידע תאורטי נדרשות מסגרות מלוות אשר יתמכו בתהליכי ההתפתחות המקצועית . שילוב ספרות מקרים בתהליכי הדרכה היכולת להפיק תועלת מספרות מקרים תלויה בטיב ההדרכה וההנחיה של הלומדים אותה . הדרכה טובה של הנושא עשויה לתרום תרומה רבה לביסוס אמון הדדי בין המעורבים בתהליך וליצירת נכונות שלהם להתייעץ ולשתף פעולה עם אחרים ( עמנואל ורייכנברג , , 2009 עמ ' . ( 10 - 7 מנחים של תכניות לפיתוח מקצועי עשויים לסייע ללומדים להפיק משמעות מסיפור המקרה , לעורר בקרבם לבטים , לקדם עיסוק בבעיות תפקודיות מידיות , ואפילו לגזור מהסיפור משמעות ערכית ועקרונות מנחים ומכלילים אשר ישמשו אותם בעתיד . המדריך נדרש לקדם את ההשפעה העקיפה של המתואר בסיפור המקרה על המודרכים , לגרום להם להציע פרשנויות למתואר בסיפורי המקרה ולהגביר את רצונם להשתפר מקצועית . המנחה אף עשוי לתרום לביסוס תפיסת הדרכה המושתתת על הגברת המודעות של המודרכים לצורך בשינוי , על רצונם להשתפר מקצועית ועל החלת השינוי ההתנהגותי בפועל ( שם , עמ ' . ( 28 - 11 העיסוק בספרות מקרים מזמן אפשרויות הדרכה מגוונות : מקרים כדוגמאות ( – ( cases as exemplars פיתוח יכולתם של המנהלים לחשוף דוגמאות להתמודדות עם מצבים ( סיטואציות ) ניהוליים המצריכים ניתוח ולמידה ( דילמות , התנגשות בין ערכים , מתח בין המתרחש בפועל בבית הספר לבין הידע התאורטי - עיוני ) . מקרים כהזדמנויות לניתוח ההתנסות ולהדגשת היבטים מסוימים של הפעולה ( – ( cases as opportunities to practice analysis בחינת צומתי התמודדות עם בעיות או עם קבלת החלטות המאפשרות " לחשוב ולפעול כמו מנהל טוב או יעיל או ראוי בעיניי " ( . ( Shulman & Shulman , 2004 הכרעות אלו נבחנות תמיד לנוכח האידאולוגיה המנחה את עבודת הניהול , תפיסת המנהל והחזון הבית - ספרי .
|
|