הרב יצחק יעקב ריינס – פרופיל של מנהיג ציוני דתי

עמוד:11

כינויה בן הזמן של התנועה היה ׳חרדים ציונים׳ . מקובל לחשוב , שהמזרחי התארגן כפדרציה בהסתדרות הציונית בעקבות הקמת ׳הפרקציה הדימוקרטית׳ . אבל התבוננות מדויקת באירועים מראה שראשית המזרחי בפגישה בווילנה עוד בשנת תר״ן ( , ( 1900 שנה לפני הקמת הפרקצייה . אין להשתחרר מהרושם , שפרסום המנשר האורתודוקסי האנטי ציוני ׳אור לישרים׳ בראשית 1900 הוא שדחף את ההתארגנות הזו . הפגישה בווילנה הייתה אספה של קבוצת אנשים מהאגודה ׳שערי ציון׳ בווילנה , ובה הרב י״י ריינס , ז׳ יעבץ , גורלאנד וקליינשטיין . נכון שסמיכות הזמן בהקמת שני הארגונים , המזרחי והפרקצייה , מזמינה בדיקה של יחסי הגומלין ביניהם . מכאן יש אולי יסוד לטענה , שהרצל הוא זה שיזם את המזרחי כתגובה לציונות הרוסית , שלחצה עליו להתמסר גם לענייני חינוך ותרבות . לא יהיה זה בלתי סביר לטעון , שאכן להרצל היו תקוות שהמזרחי יהיה הגורם הציבורי שיישא את התנועה הציונית ; מחשבות שלא התממשו כלל , כפי שנראה בהמשך . סביר להניח שהדיונים על הקמת הארגונים התעצמו מתוך הדינמיקה שביניהם . התארגנות מפלגתית של הפרקצייה מחד גיסא ושל המזרחי מאידך גיסא הייתה מסקנה הגיונית מהפילוג העמוק בין שתי הקבוצות במהלך הקונגרסים הרביעי והחמישי בשאלת ה׳קולטורה׳ . האנשים שהצטרפו למזרחי רצו לנתק את ההסתדרות הציונית מפעילות תרבותית חינוכית , בהנחה שעשייה בתחומים האלה תצא משליטתם , מעובדת היותם בתוך יצחק רפאל ושלמה זלמן שרגאי ( עורכים ) , ספר הציונות הדתית , כרך א , ירושלים , 1977 עמ׳ . 347 אינני בטוח במסקנתו של שלום רצבי , כאילו התפיסה הלאומית של הרב ריינס הייתה שונה מזו של קודמיו במה שהחיל את הלאומיות בתוך הדת היהודית . ראה שלום רצבי , ׳הערות לשאלת סיגולו של הרעיון הלאומי בציונות הדתית׳ , עיונים בתקומת ישראל , ( 2003 ) 13 עמ׳ . 96 - 71 3 ראה י״ל פישמן ( מימון ) , ׳תולדות המזרחי והתפתחותו׳ , ספר המזרחי , ירושלים תש״ו , עמ׳ ל . 4 ראה י״ל מימון , ׳הרצל והמזרחי׳ , לשעה ולדור : מסות ומאמרים , ירושלים , 1965 עמ׳ לב - לג . ראה גם הנ״ל , תולדות ה׳מזרחי׳ והתפתחותו , עמ׳ נג . הרב מימון מכנה את הארגון בשם ׳הפרקצייה העממית׳ . הוא עצמו טוען כאן כי הקמת הפרקצייה קדמה להקמת המזרחי . מאידך גיסא קלויזנר טוען , שהמזרחי הוקם בעקבות הפרקצייה . ראה קלויזנר , ׳בראשית יסוד המזרחי׳ ( לעיל הערה , ( 2 עמ׳ . 344 5 ראה מימון , ׳המזרחי והתפתחותו׳ , עמ׳ נא . 6 ראה גאולה בת יהודה , יודע העתים , ירושלים , 2006 עמ׳ . 44 וראה גם הנ״ל , איש המאורות ( לעיל הערה , ( 1 עמ׳ , 122 על השיחה בין הרב ריינס לרב פישמן . 7 ראה אהוד לוז , מקבילים נפגשים , תל אביב , 1985 עמ׳ ; 304 פישמן , ׳תולדות המזרחי והתפתחותו׳ ( לעיל הערה , ( 3 עמ׳ ל - לא ; דון יחיא , ׳אידיאולוגיה ומדיניות בציונות הדתית׳ ( לעיל הערה , ( 1 עמ׳ . 120 8 ראה יהושע פאדענהעכט , ׳הקולטורה הברלינית׳ , המצפה , שנה , ( 1908 ) 5 גל׳ מו , עמ׳ . 2 - 1 9 מעניין שגאולה בת יהודה בספרה הביוגרפי על ריינס אוחזת בגרסה , שהתארגנות הפרקצייה היא שהביאה להתארגנות המזרחי ( איש המאורות , עמ׳ . ( 129 אולם היא עצמה הצביעה על משא ומתן בעניין הצורך בהתארגנות כבר קודם הקמת הפרקצייה ( שם , עמ׳ . ( 122

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר