|
עמוד:10
האידאולוגיה הציונית של הרב ריינס , הסתירות שלכאורה בתוכה , ׳ציונות מדינית׳ מול ׳ציונות רוחנית׳ , התפתחות ארגון המזרחי , היחס בין המרכז ברוסיה ובין המזרחי בעולם הגדול , הצלחותיה וכישלונותיה של תנועת המזרחי , תמיכתה בתכנית אוגנדה – כל אלה זוכים להארה חדשה . היות המזרחי הארגון המפלגתי הראשון בהסתדרות הציונית שופכת אור גם על התנועה הציונית בכללה . הדיון הוא בעל אופי היסטוריוגרפי , לא פילוסופי תאולוגי ולא פנומנולוגי . הקמת המזרחי כמפלגה ציונית דתית בתוך ההסתדרות הציונית ( 5 . 3 . 1902 ) הייתה ציון דרך בתולדות התנועה הציונית . הציבור שקיבל על עצמו את מרות המזרחי הודה לראשונה שהוא מהווה מיעוט בהסתדרות הציונית , שההנהגה הציונית נמצאת בידיה של הנהגה חילונית . זאת בניגוד לתקופת חיבת ציון , שבה התפיסה הרבנית הייתה שהרוב הדומם של התנועה מזדהה אתה , ומכאן התביעה החוזרת ונשנית של הרב מוהליבר להנהיג את התנועה . לתודעת המיעוט של המזרחי בתקופת הציונות המדינית הייתה השלכה מרחיקת לכת על התנהלותה של הציונות הדתית מול האורתודוקסייה הלא ציונית . ראוי להדגיש שהאידאולוגיה הדתית לאומית נוסחה כבר קודם להקמת המזרחי , והתנועה החדשה כמעט שלא הוסיפה דבר לאידאולוגיה ולתאולוגיה הציונית דתית . העובדות ידועות , אלא ששבייד מעמיק בשורשים הרעיוניים של משנת ריינס ומתנתק מהדיון ההיסטורי ( ראו שם , עמ׳ . ( 713 - 712 גם ספרו של יוסף שפירא , הגות , הלכה וציונות : על עולמו הרוחני של הרב יצחק יעקב ריינס , תל אביב , 2002 הוא בעל אוריינטציה רעיונית . על הסתירה בדברי ריינס בין ׳ציונות חומרית׳ ל׳ציונות רוחנית׳ ועל ראיית הציונות כ׳אתחלתא דגאולה׳ ראו שם , עמ׳ . 116 - 115 , 114 - 113 , 55 - 53 וראה עמ׳ 117 בהערה , ושם , עמ׳ . 126 - 125 הוא מדגיש כי הדיכוטומיה בנושא זה היא פועל יוצא מהפולמוס עם החרדים ( שם , עמ׳ . ( 126 כן מסביר שיש להבחין בין שלב בתהליך שהוא מכוון להקל על צרות ההווה ובין תכלית התהליך להחזיר את העם בתשובה ( שם , עמ׳ . ( 142 על הדיכוטומיה בטיעוני אליעזר דון יחיא ראה שם , עמ׳ . 119 על הסתירות במשנת ריינס בנושאים אלה עומדים גם אהוד לוז וגאולה בת יהודה הנזכרים שם , עמ׳ 142 ( בהערה ) . הפרשנות על משנת הרב ריינס כאילו הגותו מפרידה בין דת לציונות אינה נכונה . הרב ריינס חזר והדגיש את מקומה של הדת היהודית במחשבה הציונית . המאבק של הרב ריינס על הפרדת ה׳תרבות׳ מהציונות רק מוכיח את הזיקה שמצא בין זו לזו . החשש היה שהציונים החילוניים יעמיסו תרבות חילונית על המפעל הציוני . הפשרה שהסכים לה בהעתקת התרבות לעשייה של האגודות המקומיות מבוססת על ההנחה , שהשליטה באגודות המקומיות היא ברובה של אנשי המזרחי , וגם באה למנוע את האשמת הציונות בידי היהודים החרדים כאילו הפרוגרמה שלהם היא חילונית . הרב ריינס לא תלה בציונות את הרעיון המשיחי , גם כדי למנוע מהחרדים להאשים את הציונות במשיחיות שקר . הניסוחים שלו בסוגיות אלה סותרים לפעמים , מאחר שהם מבלבלים בין טענות עקרוניות לטענות טקטיות . 2 אני חולק בעניין זה על דב שוורץ , הקובע כי ׳מאה שנות ציונות דתית מתחילות עם הפיכת המזרחי לסיעה בהסתדרות׳ . ראה דב שוורץ , ׳מראשית הצמיחה להגשמה׳ , הציונות הדתית : עידן התמורות , ירושלים , 2004 עמ׳ . 26 המזרחי עצמו ב׳קול קורא׳ הראשון שהוציא לאור קבע , שהציונות מתחילה עם חיבת ציון . ראה ׳קול קורא׳ , בתוך ישראל קלויזנר , ׳בראשית יסוד המזרחי׳ ,
|
|