הקדמה

עמוד:10

בתהילת עולם כחכמים אחרים שנימנו עם דורשי שלומה של ירושלים , ובהם ריה "ל ורמב " ן . המאמר השלישי עוסק בשלהי ימי – הביניים ומתייחס אל ר ' אפרים מלונטשיץ , מחכמיה המובהקים של פראג סביב שנת . 1600 ר ' אפרים הרבה לעסוק בסבל העם היהודי בגלות ובהשפלתו , ותיאר בצבעים קודרים את תחושתו הקשה שלא נתנה לו מנוח . מאידך גיסא , הרבה לתאר בעוצמה רבה את האיבה הפנימית והשחיתות בחברה היהודית שהקיפו לדבריו את כל תחומי החיים . דבריו מאופיינים בביקורת קיצונית ומופרזת . כן הוא גם בתיאור שבחיה של ארץ – ישראל . ספק אם יש כמותם בהגותו של חכם יהודי אחר בימי – הביניים ובראשית העת החדשה . קשר פנימי מובהק קיים בין שלושה נושאים אלה ( הסבל בגלות , האיבה הפנימית ומעלות ארץ – ישראל ) : הסבל הקשה מנשוא בגלות מקורו בחטאי העם , בשחיתות הקשה ובאיבה הפנימית . הוא ראה מרפא אחד לכל החליים הללו : מעלותיה של ארץ – ישראל . יש בכוחם של מעיינותיה המופלאים וראיית המקומות הקדושים שבה כדי לטהר ולהמציא מזור לתחלואי העם היהודי . הטהרה והקדושה הפלאיים של ארץ – ישראל הם הערובה לתמורה אמתית בתדמיתו ובגורלו של העם היהודי . השער השני ( פרקים 11 - 4 ) כולל שמונה מחקרים . שני הראשונים ( הפרקים הרביעי והחמישי ) מתארים את ההרעה שחלה ביחס החברה המוסלמית אל היהודים במאות ה – - 9 ה – 10 לנוכח השררה שניתנה ליהודים מאת השליטים , ולנוכח הצלחתם הגדולה בעקבות המעבר אל המסחר ואל עסקי כספים . פרקים אלה עוסקים גם בתמורות שחלו בחיי הרוח והחברה בקהילות ישראל בעקבות הסחר בין ארצות הח ' ליפות המוסלמית ובין אירופה הנוצרית בו נטלו היהודים חלק חשוב . כבר במאה השמינית נטשו רוב היהודים את העבודה החקלאית ועברו לעסוק במסחר , בענייני כספים ובמלאכה . היתה זו מהפכה דרמטית . מאז היות היהודים לעם הם התפרנסו בעיקר מן העבודה החקלאית וממרעה צאן . לראשונה בתולדותיו עברו בהדרגה רוב בניו לעסוק במסחר בינלאומי , במסחר זעיר ובמלאכה . ההשלכות של התפתחות זו היו חשובות לא רק מבחינה כלכלית , אלא באו לידי ביטוי בכל תחומי החיים ואף בעולמן המנטאלי של הבריות . בראשן ההגירות הגדולות והקמת מרכזי יישוב חדשים בצפון אפריקה ובאירופה , ועליית שכבה בורגנית רבת השפעה בחברה היהודית . דבר זה נתן את אותותיו לא רק במבנה החברתי אלא גם בארגון הפנימי ועורר קנאה ותחרות . השפעה משמעותית היתה להתפתחות זו . הקנאה בהצלחת היהודים עוררה תחושות של איבה ותעמולה חריפה כנגדם מצד המוני המוסלמים ובעיקר במצרים ובספרד . בספרד במאה ה – 11 היא אף הביאה לפרעות ביהודים בהן נהרגו רבים . בהתפתחויות אלה עוסק הפרק הרביעי . השלכה שונה לגמרי באופיה , שאף היא מקורה בפעילות של הסוחרים היהודים , היא בתחום חיי הרוח . הסוחרים היהודים שנסעו לרגל מסחרם מאירופה הנוצרית אל ארצות האסלאם ולהיפך שימשו כמתווכי תרבות , והעבירו מקורות ספרותיים של

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר