הקדמה

עמוד:8

שנזכרו לעיל , תרבות שבה אובייקטים מתפקדים באופן שאינו מאפשר , ואפילו מבטל , הבחנה ממשית בין המילולי לוויזואלי , סיטואציה המאפיינת , לדעת כמה חוקרים , את מצבה של התרבות המערבית היום . לנושאים אלה , שנדמו חלוציים עד לפני זמן לא רב , יוחדו בשנים האחרונות ספרים ומאמרים רבים עד שנדרש יותר מעד כה מיפוי של המתחולל בתחום החקר . מאמר מיפוי וסקירה כזה , שראה אור לפני שנים מספר , ימצא הקורא בפתח הגיליון של כתב העת . Poetics Today המאמר מפרט את הכיוונים השונים בתחום החקר ( של המילולי והוויזואלי בכלל ושל הספרות והצילום בפרט ) ואת נקודות הציון העיקריות בהתפתחותו . כדרכם של מאמרי סקירה מעין אלה , גם מאמר זה עמוס בהפניות אל ספרים ומאמרים לפי הכיוונים השונים שמיפו הכותבים . הקורא המעיין במאמר זה למד שלחוקרים העוסקים בתחום הרחב ( המוסיף ומתפתח בקצב מואץ ) גישות ודעות נבדלות לא רק באשר למתודולוגיות הולמות או לכיווני מחקר ראויים , אלא גם באשר להנחה שעל בסיסה אמור להתפתח התחום ולהתגבש , כלומר באשר לעצם אפשרות השילוב בין המילולי לוויזואלי : יש החותרים לקראת תאוריה כוללת של האובייקט האמנותי , תאוריה שבבסיסה ערעור על ההבדלים בין סוגי הייצוג ; אחרים , לעומת זאת , מוסיפים לדבוק בהבדל עקרוני - שביחס אליו אפשר לבחון את הדמיון - בין הייצוג המילולי לייצוג הוויזואלי , תפיסה שעיצבה את תחום החקר כשהחל לצבור תנופה בשנות השמונים של המאה שעברה . כך , חוקרים מסוימים מעמידים על תרבות ויזואלית שנשחקו בה קווי הגבול בין ייצור אימז ' ים ובין הדיון התאורטי וההיסטורי על אימז ' ים ; ועל חציית גבולות , פלישה והתקה שכוננו תרבות שבה אין עוד מקום לדיון בסוגי ייצוג נבדלים . לעומת זאת אחרים עדיין תוהים אם המילולי והוויזואלי באמת מתאחים לכדי שלמות או שמדובר באפשרויות 1 ראו Silke Horstkotte and Nancy Pedri , ‘ Introduction : Photographic ’Interventions , Poetics Today , 29 : 1 ( Spring 2008 ) , pp . 1 - 29

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר