|
עמוד:13
הקדמה מדינת ישראל היא ביתו הלאומי של העם היהודי אשר שב לארצו לאחר אלפיים שנות גלות . זהו ייעודה . ואולם , מדינת ישראל לעולם תהיה גם מולדתה וביתה של אוכלוסייה ערבית רחבה המונה למעלה ממיליון וחצי ערבים , שהם למעלה מעשרים אחוזים מאזרחי המדינה . האוכלוסייה הערבית במדינת ישראל איננה קבוצה שולית בחברה הישראלית . מדובר באוכלוסייה שהיא בשר מבשרה של הארץ הזו , אוכלוסייה מגובשת בזהות לאומית ותרבותית משותפת שתמיד תהיה מרכיב יסודי בחברה הישראלית . אכן , גם אם אף אחד מאתנו לא ביקש זאת לעצמו , אנחנו נועדנו לחיות זה לצד זה , זה עם זה , אנחנו שותפי גורל . דברים אלה של נשיא המדינה ראובן ריבלין מתארים את מערכת היחסים הראויה במסגרת של מדינת לאום בין קבוצת הרוב לקבוצת המיעוט הילידי . הנשיא ריבלין מציג כאן הלכה התואמת את הגדרתה של ישראל כ " מדינה יהודית ודמוקרטית " והכוללת שיתוף ושילוב שוויוני בין שני הציבורים מתוך שמירה על האופי הלאומי היהודי של המדינה . ואולם המציאות מורה שאין זו הלכה המקובלת על הכול או שקל ליישמה במקרה הישראלי , שהוא מורכב במיוחד . ראשית , כפי שמראים מחקרים רבים וכפי שעולה גם מקובץ הנתונים הסטטיסטיים בחלק השני של חיבור זה , הציטוט מפי הנשיא אינו מתאר מציאות קיימת : ההכרה בשותפות הגורל בין הציבור היהודי לציבור הערבי במסגרת מדינת לאום יהודית ודמוקרטית רחוקה מלשקף נכוחה את התודעה הרווחת , והיא אינה מקובלת על חלקים רבים למדי הן בצד היהודי והן בצד הערבי . מול דבריו השקולים והמכבדים של ריבלין , שבנאומו הידוע – " נאום השבטים " – ייחד לערבים בישראל מעמד של שבט אחד מתוך הארבעה החיים כאן , דברים המתקבלים בחפץ לב על ידי חלקים בציבור היהודי , אפשר להציג מבחר גדול של ציטוטים מפי מנהיגים ישראלים - יהודים אחרים , אנשי דת , אנשי תקשורת , בלוגרים ועוד הפוסלים את זכותם של הערבים להיחשב חלק מן ה " אנחנו " הלאומי ורואים בהם סרח עודף , במקרה הטוב , או גיס חמישי מבית , במקרה הרע . כפי שהראינו במדדי הדמוקרטיה לא פעם ולא פעמיים , ונחזור ונעמיק בכך גם בדוח זה , המסר נגד שוויון ונגד שיתוף של הערבים חלחל וקנה לו אחיזה בקבוצות לא קטנות בציבור הישראלי - יהודי . קבוצות אלה ונציגיהן בשלטון תובעים להפוך את ישראל למדינה יהודית ולוותר במודע במובנים מסוימים על אופייה האזרחי - דמוקרטי , למשל , לוותר על השוויון האזרחי המוחלט ולתת בתחומי חיים מסוימים זכויות יתר ליהודים . העדפת ה " יהודית " על פני ה " דמוקרטית " בהגדרת המדינה פירושה הדרה פוליטית וחברתית של המיעוט הערבי . 1 מתוך דברי נשיא המדינה ראובן ( רובי ) ריבלין בטקס ציון שנת ה - 58 לטבח בכפר קאסם : ראובן ריבלין , " דברי נשיא המדינה היום , בטקס האזכרה בכפר קאסם " , פייסבוק , . 26 . 10 . 2014 2 ראובן ריבלין , " דברי נשיא המדינה בכנס הרצליה לקראת שנה לכהונתו " , אתר נשיא מדינת ישראל ראובן ( רובי ) ריבלין , . 7 . 6 . 2015
|
|