פתח דבר

עמוד:13

על חרטתן שהפכו לאימה וֹ ת , ואחרות ביקשו לחשוף ( סוף - סוף או שוב ) רגשות בלתי - מדוברים שלרוב נוטים להישמר מאחורי דלתיים סגורות . הדיונים הסוערים הללו - על חרטה ובאמצעות דיבור על חרטה - הדגישו שוב שאנחנו ניצבות מול מנעד רגשות שמייחלים לזכות ליחס . הדיון הבהיר שמשהו עדיין חסר ; משהו עדיין ממתין על קצה הלשון להיאמר ולהישמע . כל שנכתב לעיל הוא שהוביל אותי מלכתחילה לערוך את המחקר שיפנה לראשונה מקום לעמדה הרגשית של חרטה על אימה וּ ת ; וכך , בין השנים 2008 ל 2013 - שוחחתי עם עשרים ושלוש נשים מקבוצות חברתיות שונות , חמש מהן סבתות , שמתחרטות על כך שהפכו לאימה וֹ ת . בספר זה אני משרטטת את הנתיבים השונים שעליהם הן צעדו לחיקה של אימה וּ ת , פורשת את המתרחש בעולמן המחשבתי - רגשי בעקבות לידתם של בנותיהן ובניהן , ועוקבת אחר התחושות שמלוות אותן בקונפליקט שמתקיים בין משאלתן להיות " לא - אמא - של - אף - אחד " לבין עובדת היותן אימה וֹ ת לילדות ולילדים . נוסף על כך , אני מתחקה אחר האופנים שבהם נשים שהשתתפו במחקר מכירות בקונפליקטים הללו ומתמודדות עמם . אולם הספר אינו מבקש רק להכיר בקיומה של חרטה על אימה וּ ת . התמקדות שכזאת תפטור בקלות רבה מדי את ההיבט החברתי שבעמדה רגשית זו . אם נתייחס לחרטה כמעידה על כישלון פרטי של אשה להסתגל לאימה וּ ת , שבגללו עליה להתאמץ יותר , אזי ניוותר אדישים לאופנים שבהם חברות מערביות רבות נוהגות בנשים , או ליתר דיוק - מפקירות נשים , כשהן מסירות מעצמן אחריות לשידול המסיבי שהן עצמן מפעילות כלפיהן להפוך לאימה וֹ ת ולהשלכותיו של שידול זה . נוסף על כך , אם נתייחס לחרטה - שמגשרת בין הממשי למדומיין ובין עבר , הווה ועתיד - רק כאל עמדה רגשית סוררת שיש להוקיע , בין היתר * הספרות בתחום מחלקת בין רכיביה הקוגניטיביים של חרטה ( היכולת לדמיין , היכולת לזכור , היכולת להשוות והיכולת להעריך ) ורכיביה הרגשיים ( צער , אכזבה , יגון וכאב ) . בעקבות החוקרת ג ' נט לנדמן ( ראו הערה , ( 28 שהציעה להתייחס לחרטה כאל חוויה שרכיביה הקוגניטיביים והרגשיים זולגים ומתמזגים זה בזה לכדי מחשבה רגשית או רגש מחושב ( felt › reason / , ( reasoned › emotion ומשום שכמוה אני סבורה שדיכוטומיה שמעמידה היגיון מול רגש היא כוזבת בעיקרה משום ששיפוט לעולם לא יהיה נטול רגש כשם שרגש לעולם אינו נטול שיפוט   - אני מתייחסת לאורך הספר לחרטה כאל עמדה רגשית .

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר