הקדמה

עמוד:13

הקדמה " מכל הבחינות " מציג תקופה מיוחדת ואינטנסיבית מאוד בציבוריות הישראלית ובאופן השפעתה על מערכת החינוך ובעיקר על בחינות הבגרות . האירועים המתוארים בספר , שתחילתם ביוני 2001 בפעולת הטרור הקשה ב " דולפינריום" בתל - אביב וסיומם במבצע הצבאי " עופרת יצוקה " בשנת , 2009 שופכים אור על תופעות חברתיות הנובעות מן היחס להישגים בבחינות הבגרות וממיקומה של תעודת הבגרות בחברה הישראלית . תעודת הבגרות היא תנאי בסיסי להשתלבות בעבודה ובאקדמיה , אך לאורך שנים ארוכות רק אחד מכל שני תלמידים מצליח להשיגה . גם בערים העשירות והמבוססות חלק מהתלמידים מסיימים את הלימודים במערכת החינוך ללא תעודת בגרות , ובשל הפערים העצומים בהישגי התלמידים בישראל , ביישובים העניים רוב התלמידים מסיימים את הלימודים ללא התעודה הנכספת . צעדים הננקטים בידי המשתתפים במרוץ להשגת התעודה העלו בי תהיות ושאלות נוקבות באשר לגבולות הנכונות לפעולה ומחירה , כמו : שימוש באיומים תכופים בפנייה לערכאות שיפוטיות , אלימות מילולית , תובענות , זילות במשאבים ציבוריים , העתקות , אבחונים בלתי נחוצים ועוד . הספר נועד לשותפים למרוץ - מערכת החינוך , רשויות מקומיות , מנהלים ומורים , הורים ותלמידים ועוד - וכן לחוקרים בשדה החינוך , מרצים בבתי הספר לחינוך ומדיניות ציבורית במוסדות להשכלה גבוהה , ולכל מי שמבקש להכיר ולהבין את מערך בחינות הבגרות . נכנסתי לתפקידי כמנהלת אגף הבחינות , בעיצומו של מועד קיץ תשס״א ( 2001 ) נוכח פרסומים כגון : 10 " באטימות לפקידים של משרד החינוך״ ( "ידיעות אחרונות " , 10 . 6 . 2001 ) רשת ״עמל״ עתרה לבג״ץ בשמו של תלמיד , לאחר שבית הספר השמיט בטעות את שמו מרשימת הניגשים לאחת הבחינות , והמשרד מטעמיו סירב לתקן את הטעות בטענה ש״הדבר משבש למשרד את העבודה״ . ״עמדתו

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר