|
עמוד:11
ובאמצעותו , או דרך המדברים בשמו , הם מחוברים לעבר רחוק ואפוף קדושה . אלה לימי התנ " ך , ואלה לימי חותם הנביאים , מוחמד , ולעלילות המוסלמים בימי הביניים . פניהם של קנאי הדת לעיצוב העתיד על בסיס פרשנות עבר הזויה . המציאות בשטח , כפי שנוצרה בעת החדשה לפחות , לא חשובה להם . הם יודעים מה רצון האל ומוכנים להיהרג , ומוטב להרוג , כדי לממשו . פניהם לעבר שנגוז מזמן , והוא להם מודל לעתיד משיחי . הדתות , כפוליטיקה , מבשרות רע ליושבי הטיולית לסוגיהם . הם עסוקים זה זמן רב בלהרע איש לרעהו . מוסלמים למוסלמים , יהודים ליהודים , אלה לאלה . אין שיח תבוני בינם לבין ההיסטוריה . הטיולית מעלה הרבה אבק , בייחוד כשהדרך איננה סלולה . וזה אכן המצב . הטיולית עצמה יוצרת אותה , ורק בדיעבד . האבק המיתמר מסתיר את מה שקורה . ההווה מעורפל . המתבונן לאחור אולי מבחין במשהו מבעד לאבק ההתרחשויות , אך לא מסוגל לגבש לעצמו תמונה של ממש . זה כמו "לצבוע רכבת נוסעת " , אומרים על כך באנגלית אמריקאית . משימה מתעתעת , בייחוד מפני שמאז האביב הערבי של 2011 הרכבת ממש לא על הפסים . כבר יצאו כמה ספרים על האביב הערבי ואנו צפויים לספרים נוספים מכל עבר . תרומתו של ספר זה איננה הניסיון לפזר את אבק הדרכים הנוכחי , וּ ודאי לא לבשר את העתיד . הוא מנסה לשרטט את הדרך עד הלום , את התחנות שעברה הטיולית בדורות האחרונים ואת מה שקרה לה תוך כדי כך . נקדים ונאמר , המזרח התיכון שבו אנו יושבים , הטיולית שלנו , במצב קשה מאוד . הוא עבר בדרך חתחתים , חווה שלל תהפוכות . כל תהפוכה בנפתולי העת החדשה השאירה משקע ברכב ובמכלוליו . המזרח התיכון במצב גרוע , מחשב להתפרק . הוא שרוי במשבר העמוק ביותר מאז בישר הנביא מוחמד את האסלאם ועיצב את פני האזור לדורי דורות . כדי להבין זאת צריך אכן להסתכל לאחור , לראות את התפניות , לאמוד את מה שהותירו בשטח פיתולי הדרך . במבט לאחור , מעבר לאבק הנוכחי , רואים את המסלול שעבר האזור . כל היסטוריון רואה אותו אחרת . כמספר ההיסטוריונים כך מספר ההיסטוריות . מה שלהלן הוא פרשנותי . בגרתי בשנות החמישים והשישים ( של המאה הקודמת ) ולמדתי במגמה מזרחנית , באוניברסיטת תל אביב ובאוניברסיטה העברית . ספרי מבוא -
|
|