פירוש

עמוד:250

חלק רביעי / פסוקים יט - כ ציפייה שאלוהים , היושב לעולם על כסאו , יזכור את עמו לטובה פרק ה פסוק יט אַתהה׳ לעוֹלם תשב כסא ֲךלדר ודוֹר עם פסוקנו חל מהפך באווירה השוררת בקינה החמישית . ההרס המוחלט של בית המקדש , אין פירושו שתש כוחו של ה ' ; אדרבא , המקוננים יודעים כי שלטונו הוא נצחי וכי יש בכוחו לסייע בידם . עתה , משהכירו בחטאם , יש בם העוז לצפות לעזרתו , ולראשונה בקינה זו לפנות ישירות אליו . פתיחת הפסוק , " אתה ה '" , מנגידה אותו עם ההר : ההר שעל פני האדמה הוא אמנם שמם , אך האלוהים וכסאו - כס מלכותו שממנו הוא מולך על תבל ומלואה - הם נצחיים ( " לעולם תשב " ) ושום אויב לא יוכל להגיע אליהם . השוו : " וה ' לעולם ישב כונן למשפט כסאו " ( תהילים ט , ח ) , ודומה במיוחד לפסוקנו : " ואתה ה ' לעולם תשב וזכרך ( בכמה כתבי יד עבריים , כבפסוקנו : ' כסאך ' ) לדור ודור " ( שם קב , יג ) . לנרדפות " לעולם / לדור ודור " ראו לדוגמא : " ימלוך ה ' לעולם / אלוהייך ציון לדור ודור " ( תהילים קמו , י ) , וכמותה רבות . כסאו של האלוהים בחזונותיהם של נביאי המקרא נזכר לא אחת הכסא שעליו יושב האלוהים . כך , למשל , סיפורו של הנביא יחזקאל , שהשמים נפתחו בפניו עד שראה את מרכבת האלוהים ואת כסאו : " וממעל לרקיע ... כמראה אבן ספיר דמות כסא ועל דמות הכסא דמות כמראה אדם עליו מלמעלה " ( א , כו ) . גם נביאים אחרים זכו לראות את כסאו של ה ' , כגון הנביא ישעיהו הנושא עיניו למרום : " וארא את ה ' יושב על כסא רם ונישא ושוליו מלאים את ההיכל " ( ו , א - ב ) . גם מזמורי תהילים מרבים להזכיר את כסאו השמימי של ה ' , כגון : " ה ' בהיכל קודשו ה ' בשמים כסאו עיניו יחזו עפעפיו יבחנו בני אדם " ( יא , ד ) , כלומר יבחנו את התנהגותם . ואכן , כסאו של ה' מושתת על צדק , והוא נצחי , ככתוב בפסוקנו וכן בדברי המשורר : " כסאך אלוהים עולם ועד שבט מישור שבט מלכותך " ( תהילים מה , ז ) . נראה שסביב שאלת זיהויו של כסא האלוהים התפתחו בתקופת המקרא כמה פולמוסים , וראו את דברי הנביא : " השמים כסאי והארץ הדום רגליי אי זה בית אשר תבנו לי ואי זה מקום מנוחתי" ( ישעיה סו , א ) , ללמדנו כי קיימת היתה תפיסה שעל פיה בית המקדש הוא הוא כסאו של האלוהים , וכנגדה יוצא הנביא . אחרים הניחו שארון הברית הוא כסאו של ה ' , וכנגדם יוצא ירמיהו : " בימים ההמה נאום ה ' לא יאמרו עוד ארון ברית ה ' ולא יעלה על לב ולא יזכרו בו ולא יפקודו ולא יעשה עוד . בעת ההיא יקראו לירושלים כסא ה ' ונקוו אליה כל הגויים " ( ג , טז - יז ) . תפיסה אחרת , שעל פיה כס המלך בירושלים הוא כסאו של ה ' , עולה מהשוואת פסוק בספר מלכים אל מקבילתו בספר דברי הימים . בעוד שבספר מלכים - א ( ב , יב ) נאמר כי " שלמה ישב על כסא דוד אביו " , במקבילה שבדברי הימים - א ( כט , כג ) כתוב : " וישב שלמה על כסא ה ' למלך תחת דוד אביו " . העיסוק בכסא שעליו יושב האלוהים המשיך גם בספרות האגדה , המכנה אותו דרך כלל בשם " כסא הכבוד " . התלמוד ( פסחים נד ע " ב ) קובע כי " שבעה דברים נבראו קודם שנברא העולם , ואלו הן : תורה , ותשובה , וגן עדן , וגיהנום , וכסא הכבוד , ובית המקדש ושמו של משיח " , ללמדנו על חשיבותו וקדמותו של הכסא המסמל

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר