פירוש

עמוד:194

פרק ד פסוק יד נעוּ עורים בחוּצוֹת נגא ֲלוּ בדם בלא יוּכלוּ יגעוּ בלב ֻשיהם : הנעים בעיר הם הנביאים והכהנים שבהם דובר בפסוק הקודם . עונש יאה הוא לנביאים , שתפקידם לראות ולהתריע , כשהם מהלכים כעיוורים , הלומים , בשל האסון , וראו צפניה א , יז : " והצרתי לאדם והלכו כעיוורים כי לה ' חטאו " , והשוו גם לשון הקללה בדברים כח , כח - כט : " יככה ה ' בשגעון ובעיוורון ובתמהון לבב . והיית ממשש בצהרים כאשר ימשש העיוור באפלה ולא תצליח את דרכיך " . ר ' יוסף קרא ( נוסח ב ) , מבקש לדייק ולהבהיר מה הוא הגורם לעיוורון הנזכר בפסוק : " מחמת שנגאלו בדם - שמי שפצוע בראשו , הדם נוטף על עיניו ואינו רואה כאילו הוא עיוור " . הכהנים והנביאים נעים " בחוצות " , במקום שבו שוכבים חללי החרב והרעב ( ראו פסוקים א , ה , ח ) , והם " נגואלו בדם " , מידה כנגד מידה על כך ששפכו את דם הצדיקים ( פסוק יג ) . בין אם הדם הוא דמם שלהם ובין אם הדם הוא דמם של חללי החרב , " נגואלו " פירושו כמו נגעלו , נטמאו מן הדם , וראו ישעיה נט , ג : " כי כפיכם נגואלו בדם ואצבעותיכם בעוון " . והשוו את האמור בספר עזרא על כהנים שנפסלו משירות בשל טומאתם : " ויגואלו מן הכהונה " ( ב , סב ) . לעיל הערנו כי עונש העיוורון יפה במיוחד לנביאים ; עונש הגאול , הטומאה , הולם במיוחד את הכהנים . הדם , ובמיוחד דם החללים , מטמא אותם : " בלא יוכלו יגעו ( = כך שלא יוכלו לגעת ) בלבושיהם " . ( במקום פועל נטוי ואחריו צורת מקור , " לא יוכלו לגעת " , באים שני פעלים נטויים בעתיד , " לא יוכלו יגעו " . לתופעה לשונית זהה ראו : " אולי אוכל נכה בו " [ במדבר כב , ו ] במקום " אולי אוכל להכות בו " . ) הדם המכסה את בגדיהם מונע מהם לגעת בהם , וזאת כדי שלא להוסיף טומאה על טומאתם . על טומאה זו ראו גם בפסוק הבא . התרגום הארמי יוצר קשר הדוק יותר בין חלקי הפסוק : העיוורים סובבים בעיר , וכיוון שאין ביכולתם לראות ( וזו הבנתו את " בלא יוכלו " ) , הם נוגעים בלבושם ספוג הדם של הנרצחים . רואים עיוורים על הנביאים אומר פסוקנו שהם נעים כעיוורים , אינם רואים מאומה , והוא עונשם , שהרי צריכים היו לראות את הצפוי ולהתריע מפניו . הראייה היא מהות הנבואה , והנביא אף מכונה בשם " רואה" ( שמואל - א ט , ט ) , כיוון שהוא רואה מראות וחוזה חזיונות . ואף על פי כן , מוצאים אנו שיש טיפוס של נביאים עיוורים . הנביא בלעם מעיד על עצמו : " נאום בלעם בנו בעור ונאום הגבר שתום

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר