פירוש

עמוד:168

פירוש חלק ראשון / פסוקים א - ב אז ועתה - מעין חידה ופתרונה פרק ד פסוק א איכה יוּעם זהב ישנא הכתם הטּוֹב תשתפכנה אַבני קדשׁ בראשׁ כל חוּצוֹת : כמו הקינה הראשונה והשנייה , פותחת גם הקינה הרביעית בתיבה " איכה " , והפעם מובע בקריאה כאב עמוק על המהפך , על השינוי הדרמטי לרעה שחל בגורלם של בני ירושלים . הפסוק הראשון מנוסח כדבר חידה : זוהרו של הזהב מועם ( הופעל משורש עמ " ם , ראו יחזקאל לא , ח : " ארזים לא עממוהו " ) , כלומר נעשה כהה יותר , ומעיר רש " י : " כמא דאת מתרגם ( = כפי שאתה מתרגם ] ' כהה ' - ' עמיא ' ( ויקרא יג , ו ) וכן בלשון חז " ל ' גחלות עמומות ' ( פסחים כז , ע " א ) " . כיוון שזהב - שלא ככסף - אינו מתחמצן ואינו משנה את צבעו , הכוונה ככל הנראה היא לזוהמה שדבקה בו והסתירה את יופיו . והקורא שואל את עצמו : אל מה ירמזו מילותיו של המקונן בשורה זו ? הפעל " ישנא " שבצלעה השנייה של השורה הראשונה מכוון אף הוא לעמעום הזוהר , והשוו את המסופר על בלשאצר מלך בבל בראותו את הכתובת המופיעה לפתע על הקיר : " זיווהי שנוהי " ( דניאל ה , ו ) , היינו זוהרו השתנה . הזהב מכונה כאן " כתם " ( השוו לדוגמא שיר השירים ה , יא : " ראשו כתם פז " ] , ולתואר " טוב " לגבי זהב השוו : " וזהב הארץ ההיא טוב " ( בראשית ב , יב ) . התמונה קשה יותר בשורה השנייה של הפסוק העוסק באבנים יקרות , אך לא סתם אבנים טובות אלא " אבני קודש " , רמז לאבנים המשובצות בכלי הקודש של הכהן הגדול באפוד ( שמות כח , ט - יב ) ובחושן ( שם , פסוקים טו - כא ) . אבנים אלה " תשתפכנה בראש כל חוצות " - מתגלגלות ברשות הרבים , בשווקים וברחובות ( ראו ב , יט ) , במקומות שאינם יאים להן . הזכרת " ראש ... חוצות " באה גם בתיאורי החורבן , הן של ירושלים ( ישעיה נא , כ : " בנייך עולפו שכבו בראש כל חוצות " ) והן של העיר נוא אמון שבמצרים ( נחום ג , י : " גם עולליה ירוטשו בראש כל חוצות " ) . על אבני האפוד והחושן חקוקים היו שמות בני ישראל , " שתים עשרה על שמותם " ( שמות כח , פסוקים יא ו - כא ) , והוא רמז לפתרון החידה שבפסוקנו , המצוי בפסוק הבא . זהבים מאז ומתמיד סינוור הזהב , המתכת היקרה , את עיניהם של רבים . עדות לבהלה לזהב ולסחר הרב בו ניכרת גם בשמותיו הרבים . השירה המקראית מזכירה , לצד זהב , כמה וכמה שמות נוספים : ( א ) חרוץ - על עושרה האגדי של צור , המעצמה הימית שעשתה חייל במסחר בין לאומי , נאמר : " ותצבור כסף כעפר וחרוץ כטיט" ( זכריה ט , ג ); ( ב ) כתם - מופיע בפסוקנו וכן בדברי איוב המצהיר

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר