פירוש

עמוד:129

פסוק יב : פסוקנו והבא אחריו ( אף שהוא כבר פותח באות ה " א ) פונים למערכת מטאפורית חדשה , לאפיון הדרך שבה פוגע האלוהים במקונן . אם עד כה נדמה אלוהים בעיניו לבעלי חיים , עתה הוא מתארו כציד . לראשית הפסוק : " דרך קשתו " - משחק מילים עם " דרכיי [ סורר ] " ( פסוק יא ) - ראו האמור על האלוהים בקינה השנייה לעיל : " דרך קשתו כאויב ניצב ימינו כצר ויהרוג כל מחמדי עין " ( פסוק ד ) . אלוהים - הוא הציד בפסוקנו - יוצא לצוד בני אדם , והוא בחר במודע במקונן כקרבנו , וכדברי איוב : " ויקימני לו למטרה ... יפלח כליותיי ולא יחמול " ( טז , יב - יג ) . על קליעת חיצים למטרה ( והוא כמו " מטרא " ) ראו גם : " ואני שלושת החיצים צידה אורה לשלח לי למטרה " ( שמואל - א כ , כ ) . דימוי האל לבעל חיים הספרות המקראית איננה מהססת לעשות שימוש באמצעי הספרותי של דימוי האלוהים אל בעלי חיים שונים . פסוק י מדמה אותו לשתי חיות טרף , דב וארי גם יחד , האורבות לקרבנן , למקונן . זו אף דמות ה ' בעיני עצמו , בבואו להעניש את עמו : " ואהי להם כמו שחל ( = אריה ) כנמר על דרך אשור . אפגשם כדב שכול ואקרע סגור לבם ואוכלם שם כלביא " ( הושע יג , ז - ח ) . אך בה במידה שהארי תוקף , הוא גם מגן : " כי כה אמר ה ' אליי כאשר יהגה האריה והכפיר על טרפו ... כן ירד ה ' צבאות לצבוא על הר ציון ועל גבעתה " ( ישעיה לא , ד ) , וכן : " וה ' מציון ישאג ומירושלים יתן קולו ורעשו שמים וארץ . ה ' מחסה לעמו ומעוז לבני ישראל" ( יואל ד , טז ) . ומאידך גיסא , שאגת הארי , האלוהים , היא שתעורר את חזרת הגולים לארצם : " אחרי ה ' ילכו כארי ישאג כי הוא ישאג ויחרדו בנים מים . יחרדו כציפור ממצרים וכיונה מארץ אשור והושבתים על בתיהם נאום ה '" ( הושע יא , י - יא ) . התלמוד הבבלי ( חולין נט ע " ב ) בונה סיפור בעקבות דימוי האלוהים לאריה , ומספר ( המקור בארמית ) : " אמר לו הקיסר לר ' יהושע בן חנניה : אלוהיכם כאריה הוא משול , דכתיב ' אריה שאג מי לא ירא אדוני אלוהים דיבר מי לא ינבא ' ( עמוס ג , ח ) . מה גדולתו ? והרי פרש הורג אריה ! אמר לו : לא כאריה זה הוא משול אלא כאריה של העולם העליון הוא משול . אמר לו : רוצה אני לראותו . אמר לו : לא תוכל לראותו . אמר לו : אדרבא , הראנו לי . התפלל , יצא האריה ממקומו , כשהיה במרחק ארבע מאות פרסה נהם נהימה אחת - הפילו כל הנשים המעוברות ונפלו שערי רומי . כשהיה במרחק מאה פרסה נהם נהימה נוספת - נפלו כל שיני הגברים ואף הוא ( = הקיסר ) נפל מכסאו לארץ . אמר לו : בבקשה ממך , התפלל שיחזור למקומו . התפלל עליו וחזר לו למקומו " . סיפור זה מרחיק את המחשבה שניתן לדמות את ה ' לאריה . כשם שאלוהים נמשל לאריה , מלך החיות , כן השוו אותו לנשר , מלך העופות , אשר נשא את עמו כגוזלים על כנפיו , מן המדבר אל ארצו : " כנשר יעיר קינו על גוזליו ירחף יפרוש כנפיו יקחהו ישאהו על אברתו " ( דברים לב , יא [ וראו להלן , עמוד . [( 204 ואם בעופות עסקינן , נזכיר גם את דברי ישעיהו : " כציפורים עפות כן יגן ה' צבאות על ירושלים גנון והציל פסוח והמליט " ( לא , ה ) . חץ וקשת על בול הגדנ " ע ( . ( 1982 צויר בידי הצנחן והאמן אסף ברג שהרבה לעצב בולים ומטבעות ( . ( 1997 - 1936

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר