פירוש

עמוד:103

השאלה אם אכן מדבר הנביא אמת בשם ה ' , או שמא הוא בודה דברים מלבו , הטרידה מאוד את בני תקופת המקרא . עם זאת , המושג " נביא שקר " איננו מתועד במקרא , ורק פעם אחת מופיע צירוף הקרוב לו : " הנביאים נבאי השקר ונביאי תרמית לבם" ( ירמיה כג , כו ) . ספרות בית שני , לעומת זאת , כבר מכירה את הצירוף " נביא שקר " . כך בתרגום השבעים ( כגון בירמיה ו , יג ) וכך בספרות הנוצרית ( מתי ז , טו ועוד ) . בספרות העברית נודע לכאורה הצירוף רשימה של נביאי שקר לראשונה מן המשנה במסכת סנהדרין , הקובעת כי יש להוציא להורג את נביא השקר ( יא , ה ) . והנה הופעה מוקדמת יותר של המושג הזה בשפה העברית נתגלתה בקטע ממערה 4 בקומראן ( , ( 4 Q 339 ובו רשימה של נביאי שקר . הרשימה פוענחה ופורסמה בידי ע ' ירדני ומ ' ברושי : נביאי [ ש ] קרא די קמו ב [ ישראל ] ( = נביאי שקר שעמדו בישראל ) בלעם [ בן ] בעור [ וה ] זקן [ די ] בבית אל ( = ראו מלכים - א יג , יא ) [ וצד ] קיה בן כ [ נ ] ענה ( שם כב , יא ) [ ואחא ] ב בן ק [ ול ] יה ( ירמיה כט , כא ) ו [ צד ] קיה בן מ [ ע ] שיה ( שם ) [ ושמעיה הנ ] חלמי ( שם כט , כד ) [ וחנניה בן עז ] ור ( שם כח , א ) [ בן שמ ] עון . השם האחרון ברשימה נשתמר רק באופן חלקי , כך שאין ביטחון ש " בן שמעון " היא הקריאה הנכונה שלו . דומה עם זאת שהרשימה נכתבה אך ורק לשמו של זה הסוגר אותה , השם היחיד שאינו מן המקרא , מתוך פולמוס עמו ועם נבואתו , כדי לומר לקורא שהוא נביא שקר , ממש כקודמיו ברשימה הידועים מן המקרא לשמצה . תפל וטפל משמעותו היסודית של השורש טפ " ל הוא דב " ק , טו " ח , וכדברי המשורר " טפלו עליי שקר זדים " ( תהילים קיט , סט ) , כלומר : הדביקו לי חטא שלא חטאתי , העידו כנגדי עדות שקר . זו גם משמעות השורש בלשון המשנה : " מיחם שטפלו ( = שציפו אותו ) בחומר ובחרסית " ( כלים כט , ו ) , ובעברית החדשה : אדם שנטפל לרעהו הוא מי שנדבק אליו , והטפיל הוא צמח או בעל חיים הניזון מזה שאליו נצמד . והנה גם לתפ " ל משמעות זו של טו " ח , דב " ק : כך בדברי יחזקאל על הנביאים המטעים את העם : " והוא ( = העם ) בונה חייץ והינם ( = הנביאים ) טחים אותו תפל " ( יג , י ) , כאשר " תפל " הוא הטיח שמדביקים אותו , וכנראה טיח גרוע שאין בכוחו לייצב את החייץ הרעוע . אפשר שממשמעות זו של טיח שאינו מתאים לתכליתו התפתחה המשמעות של דבר שווא ושקר , כפי שהוא בפסוקנו , ומכאן אין הדרך רחוקה ל " תפל " שהוא מאכל חסר טעם : " היאכל תפל מבלי מלח " ( איוב ו , ו ) , ובלשוננו נוצרו המושגים " אמונה תפלה " , שהיא חסרת טעם בעיני מי שפוסל אותה , ו " התפלת מים " , טיהור וזיקוק של המים מן המלחים שבהם . " חנניה מסיר את העול מצווארו של ירמיהו " ( ירמיה כח ) , ציור בתוך Biblia , Ectipa אוסף ציורים מן המקרא והברית החדשה , מעשה ידי כריסטוף וייגל ( . ( 1725 - 1654 נדפס באוגסבורג , גרמניה , בשנת . 1695

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר