מבוא

עמוד:75

קינה על קינה אחת מקינותיו של ר ' אלעזר הקליר בנויה בעקבות פסוקי הקינה השנייה במגילת איכה , כאשר כל בית פותח במילה הראשונה של פסוקי הקינה , מאל " ף עד ת " ו , בעוד שהמילה השנייה פותחת במילים הערוכות בסדר הפוך של האותיות מת " ו ועד אל " ף . הבתים , שיש בהם ארבעה טורים , מסתיימים כולם בפסוקים מן הקללה שבספר ויקרא כו ( פסוקים ג - כד ) , ולקינה כולה שני בתים חוזרים , מעין פזמון , שהשני שבהם : " סחי ומאוס שמני / כילה באפו וישטמני / ניחומיו מהרה ישעשעוני " , כלומר : האלוהים הציב את עם ישראל בעיני העולם כדבר מאוס ומטונף ( בעקבות איכה ג , מה ) , פגע בו קשות בחרונו ובשנאתו , אך עוד לא אבדה התקוה כי במהרה ינחם את העם וישעשע את נפשו ( על יסוד : " תנחומיך ישעשעו נפשי " [ תהילים צד , יט ]) . כך מצליח המקונן לשלב את תיאורי החורבן הנוראים , שהוא רואה אותם כמימוש הקללה שבספר ויקרא , עם נימה של תקוה לנחמה . וכך פותחת הקינה : " איכה תפארתי מראשותי השליכו / וכנגד כסא הכבוד צלם המליכו / בחללי תנאי אשר חוזי נמלכו / ונם ( = ואמר ) " אם בחוקותי תלכו " - ופירוש הדברים : איכה הושלכה ממרומים תפארת ישראל , המקדש ( וראו בפירוש לפסוק א ) , כאשר הוכנס צלם להיכל ( ראו להלן , עמוד , ( 216 וכך חילל עם ישראל את הברית שהותנתה בינו לבין האלוהים , ברית אשר הנביאים - החוזים הזהירו עליה , כגון בדברי משה " אם בחוקתי תלכו " ( ויקרא כו , ג ) . " ירמיהו " ( , ( 1914 מעשה ידי אפרים משה ליליין ( – 1874 , ( 1925 מראשוני מוריה של האקדמיה לאמנות בצלאל .

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר