פתח דבר

עמוד:7

פתח דבר " בליל תשעה באב ישבו החסידים בבית התפילה האפל על הארץ והתאבלו על חורבן בית המקדש , והחזן פתח : ' איכה ישבה בדד העיר רבתי עם ' . רבי אברהם המלאך , שישב בקרב הקהל , קרא בקול : ' איכה ! ' ונדם , כשראשו נתון בין ברכיו . החזן סיים את הקינות , החסידים הלכו הביתה , ורבי אברהם נשאר וראשו נתון בין ברכיו . כך מצאו אותו למחרת , והוא לא זז ממקומו , כל זמן שלא ראה את החורבן כולו עד סופו . בשעת הצהריים הרים ראשו מבין ברכיו ואמר : ' אוי , איכה ! ' וקם " ( מ ' בובר , אור הגנוז , הוצאת שוקן תשי " ח , עמ ' . ( 120 די בה במילת " איכה " כדי להרעיד את הלב , להעלות בזיכרון את זוועות חורבן יהודה וירושלים ואת מנת גורלם האכזר של יושביהן מיד נבוכדנאצר מלך בבל , המעוצבים בחמש הקינות שבמגילה . אך " איכה " כבר איננה רק קינה על חורבן הבית הראשון , וכל מי שקרא בה - ביאר אותה או הרחיב בדרכים אחרות את יריעתה - קונן גם על חורבן הבית השני בימי הרומאים ועל כל צרה וצוקה שניחתה על ראש עם ישראל בשנות גלותם הארוכות , במזרח ובמערב גם יחד . רדיפות היהודים והפרעות שנעשו בהם לאורך הדורות עוררו יוצרים רבים להוסיף ולחבר קינות על מר גורלן של קהילות ישראל , והקינות כולן שבות אל מגילת איכה ויונקות ממנה ומכאבה . ואין צריך לומר שהקורא במגילה בימינו אינו יכול שלא להכיל באנחותיו גם את שואת היהודים במאה העשרים . * הספר המונח בזה בפני הקוראים הוא פירוש ספרותי - רעיוני למגילת איכה , פירוש המיוסד על " קריאה צמודה " , היינו על מתן תשומת לב מדוקדקת לכל מילה , לכל צירוף לשוני ולכל פסוק ( על רקע ספרות המקרא ולשונו ) , על האזנה קשובה לקולו של הכתוב וחשיפת רעיונותיו ומסריו . אך הקורא בזה הספר יוכל גם לעקוב אחרי הרושם שהותירה מגילת איכה בספרות עם ישראל לדורותיו : בספרות חז " ל לסוגיה ולמקומותיה , בתרגומי המקרא העתיקים ללשונותיהם ( וראש להם התרגום לארמית ) , בספרות ימי הביניים , בדברי פרשנים ובשירת הקודש , ועד ליצירות העת החדשה המוסיפות משלהן לים הדמעות של קינות העבר . ההרחבות המלוות את הפירוש ( והמסומנות על ידי להבה ) מפגישות אפוא את הקורא עם מדפים רבים בארון הספרים היהודי , אך גם עם הלשון העברית שבפינו ועם ההוויה הישראלית , וכן עם יצירות אמנות , כרזות ותצלומים המעידים בדרכם שלהם על התקבלותה ופרשנותה של המגילה בחיי עם ישראל לדורותיו . * שני המחברים מודים מקרב לב ל " קרן אבי חי " שיזמה את כתיבתו של הספר והוצאתו לאור והעמידה בנדיבות את המימון הנדרש לכך . כן יאה תודה ל " הוצאת הספרים של ידיעות אחרונות " , למנהלה דב איכנולד ולעמיתיו - ועמיחי ברהולץ בראשם - שתרמו מתבונתם ומניסיונם לדמותו של הספר . מעצבי הספר , האומן דוב אברמסון ושותפו למלאכה אהרן פרידמן , עשו נפלאות כשהעמידו לרשותנו קנקן רב חן ליצוק לתוכו את המגילה ופירושיה , וכרמל גורני פעלה בחכמה , בסבלנות ובמסירות להשגת הזכויות לפרסום יצירות האמנות וקטעי הספרות המשוקעים בדברים . רבים מן האמנים והמוסדות שאליהם פנינו התירו לנו בנדיבותם לפרסם את היצירות שלא על מנת לקבל פרס , ועל כך ראויים הם לתודה מקרב לב . כמה אמנים - מולי בן ששון , מיטל בלומנטל גורדון , נעמה להב ואבנר מוריה - אף נענו לאתגר ויצרו יצירה במיוחד לשמו של ספר זה . אחרונה חביבה היא עוזרת המחקר שלנו , תלמידתנו - ידידתנו מיטל בלומנטל גורדון , שבמסירות ובחריצות אין קץ , ובתבונה ורגישות שאין למעלה מהן , תרמה תרומה אדירה לאיכות הספר ולמראהו . יעמדו כולם על הברכה - יאיר זקוביץ ואביגדור שנאן ירושלים , עשרה בטבת תשע "ז

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר