פירוש

עמוד:198

פרק ד פסוק טז פניה׳חלקם לא יוֹסיף להביטם פני כה ֲנים לא נש ׂאוּ וּזקנים ( זקנים ) לאחננוּ : הפסוק הפותח באות פ " ה קודם לזה שבאות עי " ן . בכמה כתבי יד של המגילה וכן בתרגום הסורי למקרא הסדר הוא הפוך , אך דומה כי הללו מעידים על ניסיון מאוחר להתאים את סדר הפסוקים לסדרן המקובל של אותיות הא " ב ( וראו במבוא לספר , סעיף ה ) . פסוקנו אכן ראוי לעמוד בסיום חלקה השלישי של הקינה , שהרי הוא חוזר ומדבר באלוהים , שבו ובעונש שהוא מעניש את ירושלים פתח חלק זה : " כילה ה ' את חמתו שפך חרון אפו " ( פסוק יא ) . " אף " בצירוף " חרון אף " עשוי לכוון לחוטם שבמרכז הפנים , אך גם לפנים בכלל ( כגון בראשית יט , א : " וישתחו אפיים ארצה " כלומר נפל על פניו ) , וכך נפתחת החטיבה בהזכרת חרון אפו , פניו , של האלוהים , ובפניו המביעות כעס ומענישות היא מסתיימת . הצירוף " פני ה '" הוא כינוי לאלוהים , וראו דבריו בשמות לג , יד : " פניי ילכו והניחותי לך " , ותגובת משה ( שם , פסוק טו ) : " אם אין פניך הולכים אל תעלנו מזה " . הבחירה במילת " פנים " בפסוקנו מקורה ( פרט לצורך לפתוח אותו באות פ " ה , כמובן ) בכך שהן איבר הגוף המביע את הכעס , כאמור לעיל , וראו עוד לדוגמא : " ונתתי פניי בכם וניגפתם לפני אויביכם " ( ויקרא כו , יז ) , וכן : " פני ה ' בעושי רע להכרית מארץ זכרם " ( תהילים לד , יז ) , ומעיר ר ' אברהם אבן עזרא : ' " פני ה ' - זעף , כי בפנים יראה [ זעפו של אדם ] , וכן ' ופניה לא היו לה עוד ' ( שמואל - א א , יח ) " . ה ' " חילקם " , היינו פיזר את הכהנים והנביאים ( שבהם דובר בפסוקים הקודמים ) , גרם להם לנדוד , והשוו דברי הקללה לשמעון ולוי : " אחלקם ביעקב ואפיצם בישראל " ( בראשית מט , ז ) . בפסוק הקודם נאמר כי טומאת הכהנים והנביאים היא שאילצה אותם לנדוד , ועתה נבין כי ה ' הוא זה שמענישם ומשלחם לנדודים אין קץ . בפסוק יד נאמר על הנענשים שהם " נעו עיוורים בחוצות " . בשל כך הם לא יוכלו לראות , ואילו ה ' מצידו , כאמור בפסוקנו , גם הוא " לא יוסיף להביטם " , היינו לראותם , להשגיח עליהם . על הבטת האל כביטוי להשגחה לטובה ראו , למשל , את דבריו : " ואל זה אביט אל עני ונכה רוח וחרד על דברי " ( ישעיה סו , ב ) , וכך גם מבקש המתפלל מה ' : " הביטה ענני ה ' אלוהיי " ( תהילים יג , ד ) . מחציתו השנייה של הפסוק אינה עוסקת באלוהים אלא עוברת לדבר באויבים , שגם הם נמנים על אלו שהענישו את החוטאים . כיוון שהכהנים חטאו ( לעיל , פסוק יג ) , הם שייענשו : " פני כהנים לא נשאו " . פתיחת השורה השנייה של הפסוק במילה " פני " מתקשרת לפתיחת השורה הראשונה , " פני ה ' חילקם " , וזאת כדי להדגיש כי כשולח כן שלוחיו - האויבים ( המזוהים בתרגום הארמי כ " אומיא רשיעיא " ) . אלה לא יכבדו את הכהנים , והשוו לקללה שבספר דברים : " גוי עז פנים אשר לא ישא פנים לזקן ונער לא יחון"

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר