|
עמוד:216
פרק ה פסוק ב נחלתנוּ נהפכה לזרים בתינוּ לנכרים : בפסוק זה פותחים המתלוננים בתיאור גילויי החרפה שנכפתה עליהם . מכאן ועד פסוק ז אין הם מאשימים את אויביהם ישירות ; בפסוקנו הם נוקטים בפועל הסביל " נהפכה " ( וראו בדומה בפסוק ה : " נרדפנו " , ואין הרודפים נזכרים שם ) . האם בהימנעות מהפניית אצבע מאשימה במישרין כלפי משעבדיהם מבקשים המקוננים לרמוז כי האחריות לסבלם מוטלת על ה ' ? יתכן שמילת " נחלתנו " , בלשון יחיד , מכוונת לארץ כולה שניתנה לבני ישראל לנחלה , על דרך האמור בפסוק : " הארץ הטובה אשר ה ' אלוהיך נותן לך נחלה " ( דברים ד , כא ) , אך מאידך גיסא אפשר שהכוונה לנחלתו הפרטית של כל איש ואיש , בתקבולת ל " בתינו " , והשוו : " וחמדו שדות וגזלו ובתים ונשאו ועשקו גבר וביתו איש ונחלתו " ( מיכה ב , ב ) . " נחלתנו נהפכה לזרים " פירושו שהנחלה נסבה , עברה לשליטתם של אחרים , כפי שהוא גם בקללה שבדברי ירמיהו ( ו , יב ) : " ונסבו בתיהם לאחרים שדות ונשים יחדיו " . למשמעות זו של הפועל הפ "ך במשמעות של סב " ב ראו לדוגמא גם את האמור על מלכת שבא עם סיום ביקורה אצל שלמה : " ותהפוך ותלך לארצה " ( דברי הימים - ב ט , יב ) , היינו : הסתובבה ללכת . ברישא של פסוקנו מהדהד הפסוק מספר ישעיה : " ארצכם שממה עריכם שרופות אש אדמתכם לנגדכם זרים אוכלים אותה ושממה כמהפכת זרים " ( א , ז ) . פסוקנו נראה כמבאר את הצירוף הקשה ( " מהפכת זרים " ) שבדברי הנביא : נחלה שנתחלפה הבעלות עליה ונמסרה לזרים , שהם בני עם אחר . פסוקנו מלמד כי גם הבתים עברו לשליטתם של אחרים , אך גזילת הנחלה נזכרת בפסוקנו לפני גזילת הבית ( בהיפוך מסדר הרכיבים הללו בפסוק המצוטט לעיל מדברי מיכה ) . בסדר זה יש משום העצמה : לא רק שהשדה נלקח , אלא אף הבית , ויושביו נותרו אפוא ללא קורת גג לראשם . בגורלם המר של המקוננים מהדהדות נוסחות קללה שרווחו במזרח הקדום , כגון קללת אסרחדון מלך אשור , בחוזה שכרת עם המלכים הווסאלים , אשר תחול עליהם אם לא יקיימו את בריתם עמו : " בניכם לא ישלטו בביתכם , אויב זר יחלק רכושכם " ( שורות , ( 430 - 429 והשוו אל הפסוק המצוטט לעיל מדברי ירמיהו ( ו , יב ) . זר , נוכרי וחילוני המילים זר ונוכרי באות לא אחת כשהן נרדפות זו לזו , כמו בפסוקנו , וכן : " יהללך זר ולא פיך / נוכרי ואל שפתיך " ( משלי כז , ב ) , והשוו התקבולת : " לא יהיה בך אל זר / ולא תשחוה לאל נכר" ( תהילים פא , י ) .
|
|