ד. מצבה ואיכותה של תפיסת המציאות הקיימת בפועל

עמוד:101

והוגים אחרים . ברם , בהתבוננותי על תחילת העשור השני של המאה ה - 21 נראה שהאנושות מתחילה לתפוס את המציאות באופן ממשי ומציאותי יותר . האנושות מתחילה " להרים את ראשה " מעל מסך העיוורון , להתבונן , לבקר ולשאול . בימינו , קיימת לבן האנוש האפשרות לדעת להבדיל בין " טוב " ל " רע " ולו רק מתוך התבוננות וחקר משווים ואוניברסליים יותר . ה - equilibrium המקומי מתמזג ומתקרב אל ה - equilibrium העולמי . האדם יכול להבין ולראות שה " טוב" שהוא כמה אליו , גם האחר שואף אליו , שיש מסגרת אתית רחבה מאוד המשותפת לרבים בהגדרת ערכי מנעדי " טוב " ו " רע " . המרחב האימננטי למשמעויות פועלות , מרחב היחסים הפועלים , מאפשר את הבחירה והשינוי , בהיות המציאות אפשרית ולא הכרחית , כפי שאמר הרמב " ם : " לגבי ההכרחי אין טוב ורע כלל , אלא יש שקר ואמת " . 111 מנעדי ערכי " טוב " ו " רע " הם נסמני אפיונים בעלי ערך סובייקטיבי בתוך המציאות האונטולוגית וכחלק ממנה . אמנם ערכי " טוב" ו " רע " הם סובייקטיביים ושלובים בחיי היחיד , אך הם אובייקטיביים בקהילתו ואפשריים במרחב המשתנה , כפי שאנו רואים זאת בפועל . האתיקה הדתית - אמונית הטוענת ל " טוב " ו " רע " עליון הנישא מעל הטבע , פועלת באופן ממשי בתוך הטבע הטובע על - ידי היחידים וקהילותיהם , בטקסים , בבתי תפילה , בבידול , בתפיסת קיום ה " אחר " , במנחות , בווידוים , במנהגי אכילה , באיסורי עבודה , בלבוש , בדיבור - שיח ובדינים שונים שבין אדם לחברו . האתיקה התאולוגית מתממשת במציאות בפועל , אין צורך " להביא " מאלוהים גם את מציאות התרחשותה של אתיקה ואת " סדרי הגומלין " העמומים , מורכבים מסובכים ופרוצים לפרשנויות והבטחות בין האדם העפר ואפר ובין האל הרואה ופועל בממשות . זוהי תפיסה מציאות מצמצמת , מחלישה ומעוורת את זיו אור האצילות הרוחש כאן עכשיו , בממשות האדם והאדמה כאידאת העוז והסוד , אידאת העצם האלוהי . 111 רמב " ם , מורה נבוכים א , אוניברסיטת תל - אביב , פרק ב , עמ ' . 34

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר