יהלום לנצח מבצע הבאת מטוס מיג 21 עיראקי לארץ

עמוד:

יהלום לנצח מבצע הבאת מטוס מיג 21 עיראקי לארץ אבנר אברהם | איש המוסד לשעבר , אוצר ומפיק תערוכות בארץ ובעולם היה זה אחד המבצעים הגדולים של " המוסד " , שנעשה בשיתוף עם חיל האוויר . מטוס מיג 21 עיראקי , פאר התעשייה הצבאית הסובייטית וחידה לכל שירותי המודיעין במערב , נחת בבסיס חצור . והכול בכלל התחיל בארוחת בוקר של ראש המוסד מאיר עמית ושל מפקד חיל האוויר עזר וייצמן . בקרוב התערוכה השנה היא . 1966 המלחמה הקרה בין ברית המועצות למדינות המערב בעיצומה . אחת מזירות העימות היא המזרח התיכון . לסובייטים אחיזה פוליטית וצבאית במצרים , בסוריה ובעיראק והם מחמשים אותן , בין היתר , במטוסי קרב מדגם מיג . 21 חרף מאמצי שירותי המודיעין המערביים , אין ברשותם מידע של ממש על המטוס החדיש הזה . בישראל ברור היה כי בעימות הבא מול מדינות ערב , למטוס יהיה משקל רב בקרבות האוויר . וכך , כשמאיר עמית , ראש " המוסד " , שאל את מפקד חיל האוויר עזר ויצמן במהלך ארוחת בוקר במה הוא יכול לסייע לחיל , ענה לו עזר : " תביא לי מיג . " 21 עמית חזר למשרדו והתחיל לגלגל מבצע . על מידת חשיבותו בעיני " המוסד" ניתן ללמוד משם הקוד שניתן לו - " מבצע יהלום " . המשימה הוטלה על רחביה ורדי , ראש אגף היומינט של המוסד , " הצומת " . הכוונה הייתה לגייס טייס שיערוק לישראל עם מטוסו . מצרים וסוריה נתפסו כיעד סביר יותר למבצע מעין זה , אך פריצת הדרך באה דווקא מכיוון עיראק . באותה עת פעלה באיראן , שהייתה תחת שלטון השאה , שלוחה של " המוסד " . עיקר תפקידה היה לפעול מול עיראק הן בהקשר המודיעיני והן לשם הצלת יהודים . בראש השלוחה עמד מקי עברון , איש " צומת " ותיק ומוערך , שהחל מיד בפעולה לקראת המבצע . קודמו בתפקיד , יעקב נמרודי , שהיה באותה עת נספח צה " ל ונציג משרד הביטחון בטהראן , היה שותף סוד למבצע וסייע לקידומו . סייען של המוסד , יהודי ממוצא עיראקי ששמו יוסף שמש , תודרך לבחון אפשרות להשיג מידע על המטוס . תשובתו הייתה מעל ומעבר לציפיות : התברר כי יש לו קשר ישיר עם גיסתו של טייס קרב עיראקי המטיס מטוסי מיג . 21 כדי לעבות את התחקור ולתאם את נחיתת המטוס בישראל , הוברח רדפא ארצה על ידי " המוסד " ושהה בישראל 24 שעות . בפרק הזמן הקצר הזה הספיק לטוס מעל בסיס חצור , שם ינחת כעבור מספר חודשים . תואמו עמו הסדרי תקשורת וקודים , נקבע מסלול הטיסה והגובה . הוא אף הספיק לטעום מעט מחיי הלילה של תל אביב להסיר כל ספק כי מדובר בטייס אמיתי הטייס , מוניר רדפא , הסכים לערוק ממדינתו בטיסה ישירה לישראל . מניעיו העיקריים – אי - קידומו בשל היותו נוצרי וייסורי מצפון בעקבות הפצצות על אזרחים כורדיים בצפון עיראק , שבהן נטל חלק . איש " הצומת " שעליו הוטל להפעיל את רדפא היה זאב ( זאביק ) לירון . מעבר לכישוריו כקצין איסוף היה לזאביק יתרון גדול - הוא הגיע ל " מוסד " מחיל האוויר . עובדה זו הבטיחה כי תהיה לו שפה משותפת עם רדפא , ואיפשרה לו לבחון , כבר בשלבים הראשונים של המבצע , אם הוא אכן טייס מיג . 21 אלא שלאחראים על המבצע ב " מוסד " היה ברור כי אין בכך די - יש לשתף את חיל האוויר במבצע . לפיכך הושאל ל " מוסד " יהודה פורת , נווט וקצין מודיעין בחיל האוויר , יליד מצרים ודובר ערבית . אך טבעי הוא כי שם הקוד שניתן למבצע בחיל האוויר היה " הציפור הכחולה " . במהלך ההכנות לעריקתו של רדפא היה צורך לפוגשו מחוץ לתחומי עיראק . סיפור הכיסוי ליציאתו לאירופה היה צורך בטיפול רפואי שלא ניתן היה לקבלו במולדתו . בפגישות הללו השתתפו לירון ופורת , ומעבר להכנות לעריקה הופק מהן מודיעין ערכי רב על חיל האוויר העיראקי , על מטוס המיג מטוס המיג העיראקי . עזר ויצמן אמר למאיר עמית : " תביא לי מיג " 21

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר