|
עמוד:8
ולבחון מאמריו הסתורים , כי מורינו ורבי [ נו ] מ [ שה ] ב [ ן מימון ] פיזר טליו ורביביו בפרקיו הידועים בעד שומרי משמרת הקודש . קלקיש הוסיף ופירט באריכות את נושאי החלק השלישי של מוה״נ , וסיים את סקירתו במילים ׳עד כאן השגנו לדבר בסתרי מורינו הרב בחלק השלישי שלמורינו הגאון הרב רבי [ נו ] משה ברבי מימון זלה״ה , וכן צריך כל משכיל לחקור בדברי מורינו׳ . ר׳ אברהם קירימי הרבה לצטט את מוה״נ בפירושו לתורה שפת האמת . פעמים רבות הוסיף לאחר הציטוט דברי שבח והערצה . למשל ׳ודבריו ערבים ויפים / בספירים מעולפים / ומתוקים מדבש ונפת צופים׳ . לעתים אף ביאר את דברי מוה״נ . ר׳ זכריה בן משה הכהן כתב חיבור חריף נגד השגות הרמב״ן על הרמב״ם וגם על אבן עזרא . ר׳ אפרים בן גרשון , דרשן שפעל בתקופתו של כומטינו , ציטט בדרשתו מתוך פירוש אנונימי למוה״נ . בירור דעתו של הרמב״ם בסוגיית קולות הגלגלים עמד בטבורה של מחלוקת בין חכמי רודוס וקנדיאה . אלה הן דוגמאות קלות להתייחסות לספר ׳הנכבד׳ מוה״נ בביזנטיון . ניתן אפוא לצפות , שז׳נר הפרשנות על מוה״נ יגיע בסופו של דבר גם לחבל ארץ זה ; ואכן ר׳ מרדכי בן אליעזר כומטינו היה ככל הנראה הראשון בביזנטיון שכתב פירוש כזה . כומטינו נולד בקונסטנטינופול ב , 1420 והתבלט בנוף השכלתנות הביזנטית ברוחב ידיעותיו ובחיבוריו הרבים . כמי שהיה תלמיד של ר׳ חנוך ספורטה , יהודי קטלוני שהיגר לביזנטיון בשלהי המאה ה , 14 היה לו תפקיד מרכזי בהנחלת המורשת הפילוסופית בביזנטיון , והגותו בולטת ביחס לקודמיו ובני זמנו בזה שהפילוסופיה והמדעים שיחקו בכתביו תפקיד מרכזי ביותר . הוא היה מלומד במקרא , בתלמוד , בפרשנות ובמדעים , והיה לאחת מן האוטוריטות המרכזיות בעולם הפילוסופיה בקונסטנטינופול ואדריאנופול של המאה ה . 15 על פי עדותו הוא לימד מדעים לא רק ליהודים , רבנים וקראים כאחד , אלא גם לגויים . את עבודותיו של כומטינו ניתן לחלק לשתי קבוצות עיקריות : עבודות העוסקות במדעים לשמם , ועבודות המתייחסות למדע במסגרת של הפילוסופיה הדתית . לקבוצה הראשונה יש 2 קלקיש , אבן ספיר , כ״י פריס , 727 דף 3 א . 3 שם , דפים 211 א – 213 ב . 4 שם , דף 213 ב . 5 שפת האמת , כ״י סנט פטרבורג , הספרייה הלאומית , EVR I 50 דף ב 21 ) על פי שיר השירים ה : יד ; תהלים יט : יא ( . 6 ראה שם , דפים 67 ב – 68 א . 7 ראו גורפינקל , מנחת קנאות . 8 שוורץ , לאופיין , עמ׳ . 98 – 97 9 ראו אליאור , מעשה מרכבה . 10 ראו אטיאס , הפירוש כדיאלוג , עמ׳ . 3 11 ראו שם , עמ׳ . 144 – 143 עדות נוספת על המוניטין של כומטינו היא של ר׳ אפרים בן גרשון . ראו שם , עמ׳ ; 4 – 3 הקר , החברה היהודית , עמ׳ . 163
|
|