|
עמוד:ז
הקדמת המחבר " למה דווקא מיכה ? " שאלו רבים מעמיתי ומחברי כששמעו שאני עוסק בפירוש ספר מיכה . לא נדרשתי לתשובה המזומנת תמיד לשאלות כגון אלה – " למה לא ? " . היו לי תשובות טובות ממנה . האחת היא , שדי לי בפסוק אחד בספר כדי שארצה לעסוק בו : " הגיד לך אדם מה טוב ומה ה ' דורש ממך . כי אם עשות משפט ואהבת חסד והצנע לכת עם אלהיך " ( ו , ח ) . זוהי תמצית תורתו המוסרית דתית חברתית של מיכה המורשתי , המרבה לבקר את חוסר הצדק בחברה , את השחיתות המוסרית של העשירים ושל ההנהגה , ואת מוראות המלחמה – נושאים שלצערנו נוגעים לחיי יום יום שלנו גם עתה . התשובה השנייה היא , שדי לי בנבואה אחת בספר כדי לפתוח פתח לתקוות לעתיד , זו הנבואה שמקבילה לה בספר ישעיה ( ב , ב ה ) ועיקרה " לא ישאו גוי אל גוי חרב ולא ילמדון עוד מלחמה " ( ד , ג ) . תשובתי השלישית היא , שספר מיכה הוא מן המסקרנים והמעניינים ביותר בספרי הנבואה . על אף שאינו רב היקף הרי הוא ומחקרו יכולים לשמש מעין ראי לגישות השונות והמנוגדות בשאלות המרכזיות בחקר ספרות הנבואה : מה היתה אמונת ישראל בתקופה המקרא ? מה אופייני למוסר הנבואי ? מיהם הנביאים ? מהו ספר נבואה וכיצד נוצר ? האם הוא יציקה אחת מידי הנביא שעל שמו הוא נקרא , או שמא אנתולוגיה שגרעינה דברי הנביא ומסביבה נבואות ומזמורים מתקופות מאוחרות יותר ? היקפו המצומצם יחסית של ספר מיכה מזמן לפרשניו אפשרות להשיב על שאלות כלליות אלה , לראות את היער כולו ובו בזמן לבחון היטב כל אחד מן העצים שבו , לעסוק בשאלות נוסח וגלגוליו , בשאלת זמנן של נבואות וזמנה של המהדורה הסופית של הספר , ועוד . ספר זה נאמן למסורת של סדרת " מקרא לישראל " , שבמסגרתה פורסם גם פירושי לספר ירמיה ( תשס " א ) . זה פירוש מודרני וביקורתי של נוסח המסורה לספר מיכה , אשר נותן את הדעת גם לנוסחיו הקדומים האחרים , ובא ללמוד מהשוואת הנוסחים על גלגולי הנוסח האפשריים . זהו פירוש המכבד את המסורת הפרשנית המופלאה של עם ישראל לדורותיו ומרבה להיעזר בה , מבלי להיות כפוף לאקסיומות האמוניות שלה , וגם מרבה להיעזר בפרשנות הביקורתית בעברית ובלועזית כדי להגיע בסופו של דבר גם לתובנות חדשות על ספר מיכה . בפרסום פירוש בסדרה בעלת עקרונות מסגרת , אמנם גמישים מאוד , בעלת מסורת טיפוגרפית אסתטית ברמה כה גבוהה כמו " מקרא לישראל " יש יתרונות רבים , ואני שמח שנפלה בחלקי האפשרות לכתוב גם את פירושי לספר מיכה בסדרה זו . לצד יתרונות יש גם מגבלות : מיום שהגשתי את פירושי לדפוס ועד לפרסומו עתה עברו שנים לא מעטות . שנים של ציפייה , לפעמים תסכול . בשנים אלה שבה והתנגנה במוחי שוב ושוב האמירה הידועה " ואף על פי שיתמהמה עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא " , והנה זה בא ! האם זהו אות שגם מי שעליו נאמרו הדברים במקורם אכן בוא יבוא בקרוב ? לו יהי כן ... כשסיימתי את פירושי לספר ירמיה בסדרה זו לאחר כעשר שנות עבודה , הבטחתי לעצמי שלעולם לא אקח עוד על עצמי פירוש של ספר מקראי . חברי ועמיתי שמואל אחיטוב , עורך סדרת " מקרא לישראל " הציע לי לפרש גם את ספר מיכה , והניאני מלקיים הבטחה עצמית זו .
|
|