|
עמוד:10
מסלול הכשרה לפרחי הוראה , בשיתוף עם המכון לחינוך דמוקרטי . בשונה ממרבית פרחי ההוראה בסמינר , נראה היה שחניכי המסלול הדמוקרטי תופסים את דרך ה " הקפה " הדיאלוגית , אינטואיטיבית , כניסוח - עומק רגשי של החזון שהם עצמם באו לממש בלימודיהם בסמינר - החזון שלפיו על כל לומד למצוא את נקודות החוזק הייחודיות לו כדי לממש באמצעותן את דרכו הייחודית , במושגי עולמו . אבל חרף מה שנראה היה כקבלה נלהבת של הדרך הדיאלוגית בקרב חניכי המסלול הדמוקרטי , המפגש חשף , בו - זמנית , גם מתח - יסוד בתפיסתם - בניגוד לממד המוסרי - חברתי , שבו היה ברור לחניכי המכון הדמוקרטי כי אין כל אפשרות למימוש דרכם הייחודית בניתוק מזיקתם לחברה שבה הם חיים , הנה , מימוש דרכם הייחודית בלמידה התאפיין במחויבות רק לעצמם . רבים מחניכי המסלול חשבו שלמידה עניינה רק ב " מה מעניין אותי / מתאים לי / מתחשק לי / מבטא את דעותי ואת רגשותי״ . נוצר מעין " מיתוס רומנטי " שגוי , כאילו למידה ״אמתית״ היא כזו המחויבת , בראש ובראשונה , לתחושותיו ולמחשבותיו האישיות של הלומד . בנקודה זו הפכה תפיסתם מתפיסה דיאלוגית לתפיסה אגוצנטרית . אין לי ספק שתפיסה אגוצנטרית זו הייתה תגובת - נגד בוטה להוויה הבית - ספרית המנוכרת והכופה שבה התנסו בעבר , ואולם , במונחי הדרך הדיאלוגית , היא יצרה מפגש צר ועקר של הלומד עם עצמו , משום שיצרה מפגש צר ועקר של הלומד עם העולמות שמחוץ לעולמו . כך , כאשר בשנה הראשונה להוראתי במסלול " הדמוקרטי " נתבקשו חניכי התוכנית לתאר תפיסות עולם שונות משלהם , רובם המכריע של חיבוריהם היה מורכב מתגובות שהביעו רגשות ודעות על מה שקראו , בטרם ייעשה ניסיון של ממש להבין אותן תפיסות עולם שונות . החזרתי את החיבורים וביקשתי שיקדימו לדעותיהם ולמחשבותיהם על אותן תפיסות , ניסיון להידבר עמן מתוך עולמן האחר . ההתמודדות עם תביעה כזו חייבה מאמץ דיאלוגי אמתי של קריאה ללא שיפוט " ערכי " של " ראוי " ו " נכון " , מאמץ לנסות להבין את תפיסת הזולת , לא במושגי הסכמה עם עולמו אלא בקבלה של מושגי עולמו השונים מתוכם . בתהליך של מימוש קריאה כזו , הלומדים לא רק פגשו תפיסות וראיות - עולם שונות משלהם ( למשל , תפיסות דתיות שונות ) , הם גם " נאלצו " לפגוש מחדש את עצמם - את עקרונותיהם , את ערכיהם ו … את דעותיהם הקדומות . ההתנסות לימדה שיעור דיאלוגי חשוב : היכולת לקבל את עולם הזולת , רחוק ככל שיהיה מעולמך שלך , מביאה גם לקבלה טובה
|
|